Po wielu skargach na funkcjonowanie przejścia dla osób niepełnosprawnych w PKP PLK zainterweniowała Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych.

Niepełnosprawni pasażerowie domagają się zmian

Pszczyna10.02.2019, 09:58

Wracamy do tematu przejścia dla osób niepełnosprawnych pomiędzy peronami na stacji PKP w Pszczynie.

Przypomnijmy, że w artykule pt. „Prośba odrzucona. Bramka zamknięta” (czytaj TUTAJ) opisaliśmy sytuację  60-letniego, niepełnosprawnego mieszkańca Pszczyny, który nie zawsze może skorzystać z przejścia dla osób niepełnosprawnych pomiędzy peronami, bo bramka jest zamknięta, a dyżurny ruchu na jego prośby nie reaguje.  

W PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyjaśniają, że dyżurny ruchu otwiera bramkę uwzględniając ruch pociągów i bezpieczeństwo podróżnego, chcącego skorzystać z przejścia. Zwracają też uwagę, że z przejścia często bezzasadnie chcą skorzystać osoby zdrowe, a dyżurnemu ruchu trudno z obrazu monitora ocenić, czy o otwarcie bramki prosi faktycznie osoba niepełnosprawna.  

PKP PLK proponuje też osobom niepełnosprawnym inne rozwiązanie. Otóż osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej sprawności ruchowej powinny w celu otrzymania pomocy skontaktować się z przewoźnikiem co najmniej 48 godzin przed planowanym odjazdem pociągu i poinformować o potrzebie udzielenia pomocy w podróży (wykaz telefonów do przewoźników poiniżej). Pomoc ta, jak twierdzą w PKP PLK, obejmuje również otwarcie bramki.

Artykuł spotkał się z dużym odzewem, szeroko komentowano go na portalu pszczynska.pl oraz na profilu FB „Gazety Pszczyńskiej”. Do redakcji „Gazety Pszczyńskiej” napisała też list czytelniczka. „W Pszczynie na dworcu nie zadbają o to, by bramka była czynna, ani o schody, by nadawały się do użytku - ich stan jest tragiczny, ponieważ przede wszystkim każdy stopień jest pochylony tak, że osoba, która ma problemy z poruszaniem się może bardzo łatwo z nich spaść. Tego dnia, kiedy zrobiłam zdjęcie, schody były bardzo śliskie. Mnie już kilkanaście razy spotkały nieprzyjemności na dworcu i zadziwiające jest to, że choć władze miasta o wszystkim doskonale wiedzą, nie starają się wpłynąć na sytuację (owego problemu nie ma w Czechowicach-Dziedzicach), a w Pszczynie jak gdyby to robiło dziką satysfakcję komuś, że utrudnia przejście z jednego peronu na drugi osobie o ograniczonej możliwości poruszania się. Byłam świadkiem zresztą, jak na moją prośbę osoba z informacji na dworcu starała się skontaktować telefonicznie i za pośrednictwem interkomu przy przejściu, bo wiedziała, że bramka nie ma żadnej awarii ani nic nie utrudnia jej działania - została po prostu „olana" przez osobę odpowiedzialną za jej otwieranie. (…) Ja dojeżdżam z córką na rehabilitację, która jest dla niej bardzo ważna. Córka dopiero co skończyła 5 lat i ma problemy z poruszaniem się przede wszystkim po tych schodach (…) Już nieraz się spóźniłam na rehabilitację czy do lekarza (…)” – pisze Aleksandra.

(fot. Czytelniczka) Tak oblodzone schody na stacji PKP w Pszczynie musiała pokonywać mama z 5-letnią niepełnosprawną ruchowo córką.

Tematem zajęła się niedawno Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych, która w piśmie skierowanym do PKP PLK wnosi o rozważenie wprowadzenia rozwiązań, które pomogą usprawnić poruszanie się pomiędzy peronami osobom dotkniętym niepełnosprawnościami. „Podróżni skarżą się na fakt, że bramka na dworcu nie zawsze, pomimo korzystania z umieszczonego przy niej dzwonka, zostaje otwarta. Doceniamy proponowane przez Państwa rozwiązanie w postaci możliwości wcześniejszego, 48-godzinnego telefonicznego bądź mailowego zgłoszenia planów swojej podróży przez osoby z niepełnosprawnościami. Jednak w dobie, kiedy nie zawsze podróż można odpowiednio wcześniej przewidzieć, wiele spraw dzieje się nagle, a osoby z niepełnosprawnościami podróżują częściej i chętniej, prosimy o wprowadzenie rozwiązań, które usprawnią działanie istniejącego systemu do otwierania bramki tak, aby mogła zostać otwierana chwilę po tym, jak podróżny zgłosi potrzebę przejścia dzwoniąc na dzwonek. Być może dobrym rozwiązaniem byłoby zamontowanie przy bramce wysokiej klasy wideodomofonu. Ważne także, aby bramka była stale monitorowana przez pracowników kolei i nie dochodziło do sytuacji, w której czekający przy bramce niepełnosprawny podróżny czy rodzic z dzieckiem w wózku pozostaje bez odpowiedzi czy reakcji z Państwa strony” – czytamy w piśmie.

Dane kontaktowe wybranych przewoźników do zgłaszania potrzeby pomocy w podróży
•Koleje Śląskie, tel. +48 727 030 303, pasazer@kolejeslaskie.com
•PKP Intercity, +48 703 200 200 – całodobowa infolinia (opłata 1,29 zł/min), +48 22 391 97 57 – dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych, za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej przewoźnika
•Leo Express, +48 608 921 919, info@leoexpress.pl

 

 

Reklama

Reklama

jack

T G+ F

Zobacz także

Modernizacja linii kolejowej w Pszczynie w perspektywie UE na lata 2021-2027?
Modernizacja linii kolejowej w Pszczynie w perspektywie UE na lata 2021-2027?
Co dalej z tunelem przy Dworcowej w Pszczynie?
Co dalej z tunelem przy Dworcowej w Pszczynie?
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
Uhonorowani przez Sybiraków
Uhonorowani przez Sybiraków
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"
Budżet powiatu na trudne czasy uchwalony
Budżet powiatu na trudne czasy uchwalony
12 wzruszających historii pszczyńskich Sybiraków spisanych w książce
12 wzruszających historii pszczyńskich Sybiraków spisanych w książce
W czwartek i piątek utrudnienia na ul. Bielskiej w Pszczynie
W czwartek i piątek utrudnienia na ul. Bielskiej w Pszczynie
Pszczyna pozyskała 4 mln zł na fotowoltaikę
Pszczyna pozyskała 4 mln zł na fotowoltaikę

Komentarze:

treść:
autor:

SQL: 20