Przejazd kolejowy na ul. Dworcowej w Pszczynie. PKP PLK planowało zbudować tu tunel. / fot. archiwum

Co dalej z tunelem przy Dworcowej w Pszczynie?

Pszczyna03.12.2019, 13:49

Od kilku lat spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje budowę tunelu zastępującego przejazd przez tory na ul. Dworcowej. Spółka ma przeprowadzać prace modernizacji linii kolejowych, związanych z wprowadzeniem kolei dużych prędkości. Część przejazdów kolejowych ma zostać zlikwidowana ze względów bezpieczeństwa. W tej sytuacji tunel jest niezbędny. Walkę o realizację tego zadania wznawia teraz powiat pszczyński.

PKP przymierza się do modernizowania linii kolejowych, która ma polegać na jej dostosowaniu do przejazdu pociągów o prędkości 160 km/h (tzw. Koleje Dużych Prędkości). Wiąże się z tym konieczność likwidacji niektórych przejazdów kolejowych oraz zamykanie szlabanów na dłuższy nich dotąd czas ze względów bezpieczeństwa. Spowoduje to poważne problemy z przejazdem przez Pszczynę na Katowickiej, Bieruńskiej, Hallera, Dworcowej. Problem będzie dotyczył zarówno ruchu lokalnego jak i tranzytowego.

Przepisy obligują do zamknięcia przejazdów, które dzieli odległość mniejsza niż 3 km. W związku z tym w Pszczynie miał być pozostawiony przejazd na ul. Bieruńskiej, a pozostałe – na Katowickiej i Hallera miały być zamknięte. W Piasku miał pozostać otwarty 1 przejazd. Na Dworcowej zaś miał powstać pod torami tunel, który usprawniłby ruch i rozładował zakorkowanie ulic w centrum miasta. Budowa tunelu w ciągu ul. Dworcowej jest warunkiem złagodzenia trudności komunikacyjnych, zwłaszcza, że przy dworcu właśnie otwarto centrum przesiadkowe. Istnieje potrzeba stworzenia dogodnych warunków m.in. dla ruchu autobusowego. Projekt tunelu był z resztą sprzężony z budową centrum. 

Jak wskazał radny Krystian Szostak, również w Goczałkowicach sytuacja z planem budowy podobnego tunelu jest niejasna. PKP PKL nie podaje wielu informacji na temat tej inwestycji. Jeśli nie zostanie wybudowany tunel w ciągu ul. Szkolnej, w związku z rozwojem kolei i koniecznością zamykania szlabanu na dłuższy niż dotąd czas, ruch będzie nadmiernie tamowany. - Na ten moment nie mamy szczegółowych informacji co do zamykania przejazdów. Myślę, że może to nastąpić, kiedy rozpocznie się inwestycja kolejowa, ale dopytamy o to PKP – poinformował Grzegorz Nogły, członek Zarządu Powiatu 27 listopada na posiedzeniu Rady.

Starosta Barbara Bandoła poinformowała, że w sprawie budowy tunelu cały czas toczą się rozmowy z PKP PLK i prowadzone są monity. Przypomnijmy, że tunel na Dworcowej miał powstać w ramach dużego projektu pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice (LOT A1, A, B, D)”. Pojawiły się jednak problemy z zapewnieniem środków finansowych na ten cel. Jak informował w 2018 roku Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK, projekt nie zakwalifikował się do Krajowego Programu Kolejowego, a tym samym nie uzyskał finansowania. Znalazł się na liście rezerwowej, z możliwością realizacji w przyszłej perspektywie finansowania. Wówczas spółka w piśmie do starosty pszczyńskiego napisała, że „termin realizacji inwestycji jest uzależniony od uzyskania finansowania i na chwilę obecną brak możliwości jego wskazania”. PKP PLK informowało w tym czasie o trwającym dalej przygotowaniu dokumentacji projektowej inwestycji.

Jak sytuacja ma się dzisiaj? 27 listopada Grzegorz Nogły przed posiedzeniem Rady Powiatu miał okazję rozmawiać na ten temat z Markiem Kuśką, który z ramienia PKP PLK prowadzi sprawy związane z linią kolejową na odcinku biegnącym przez teren powiatu pszczyńskiego. Na pytanie jak wygląda sprawa realizacji inwestycji polegającej na budowie tunelu, dyrektor odpowiedział, że obecna perspektywa finansowa, która kończy się w roku 2020 z opcją przedłużenia do 2023 roku charakteryzuje zbyt małą ilością środków w stosunku do ilości zaplanowanych przez PKP inwestycji. Wiąże się to także ze wzrostem cen poprzetargowych. Jeśli zostaną zebrane oszczędności z Unii Europejskiej to zadanie inwestycyjne ma szansę zostać zrealizowane do roku 2023. Jeżeli to się nie uda, kolejną szansą na jego realizację będzie następna perspektywa na lata 2021-2027. Jak podał Nogły, Marek Kuśka zapewnił, że rok 2027 jest ostatecznym terminem wykonania inwestycji. 

Końcem listopada interpelację w sprawie uzyskania od PKP PLK informacji co do zadań inwestycyjnych, które planuje na naszym terenie spółka złożył radny Krystian Szostak. Zapytania radnego dotyczą terminu planowanego rozpoczęcia budowy tunelu w ciągu ul. Dworcowej oraz wskazania, które przejazdy kolejowe na linii Kobiór – Piasek – Pszczyna – Goczałkowice są przewidziane do bezwzględnej likwidacji po zmodernizowaniu linii kolejowej. Radny pyta też jakie inne inwestycje są planowane na podanym odcinku szlaku kolejowego, m.in. przewidywana budowa przejścia podziemnego w ciągu ul. Hallera w przypadku likwidacji przejazdu kolejowego w tym miejscu.  

- Musimy kompleksowo patrzeć na kwestię modernizacji linii kolejowej. Miasto powinno wziąć pod uwagę możliwość budowy również wiaduktu przy Bieruńskiej nad torami i DK1 w dalszej perspektywie czasowej. W tym celu nie powinno się dopuścić do zabudowania pobliskiego obszaru domkami jednorodzinnymi, tak, by była kiedyś możliwość realizacji tej korzystnej inwestycji, która jakiś czas temu była przewidywana – dodał K. Szostak podczas sesji Rady Powiatu.  

ar

T G+ F

Zobacz także

Estakada i rondo na DK1, prawoskręt przy Bielskiej i połączenia kolejowe. Radni walczą o usprawnienie komunikacji
Estakada i rondo na DK1, prawoskręt przy Bielskiej i połączenia kolejowe. Radni walczą o usprawnienie komunikacji
Dworzec PKP w remoncie
Dworzec PKP w remoncie
Dziś i jutro kino tureckie w Pszczyńskim Klubie Filmowym
Dziś i jutro kino tureckie w Pszczyńskim Klubie Filmowym
Alarm Smogowy w powiecie pszczyńskim na dzień 11 grudnia
Alarm Smogowy w powiecie pszczyńskim na dzień 11 grudnia
Pszczyńska kranówka nadaje się do picia! Trwa konkurs na jej nazwę
Pszczyńska kranówka nadaje się do picia! Trwa konkurs na jej nazwę
Rodzinne kolędowanie w Goczałkowicach już jutro
Rodzinne kolędowanie w Goczałkowicach już jutro

Komentarze:

Zorientowany 2019-12-04 godz. 14:00
MARKIEM KUśką, a nie Michałem
Twsgrag 2019-12-03 godz. 20:12
Jak dokładnie miałby wyglądać tunel na dworcowej? Które ulice np będą miały zmienioną organizację ruchu, które budynki będą miały postawione ekrany przed wejściem, które trzeba będzie wyburzyć, jaką część parku trzeba będzie zniszczyć? Jaki z pod tunelu będzie hałas - ile decybeli? Ktoś coś wie?
zumi 2019-12-03 godz. 19:33
Gupota. dopiero co wybudowali centrum przesiadkowe i co? Jak te autobusy mają jezdzic jak wybuduja tunel na dworcowej? zamknac przejazd na dworcowej i zrobic obwodnice Pszczyny przed Goczalkowicami i wiadukt na bierunskiej
OZE 2019-12-03 godz. 16:25
Dla rządzących ważniejsza jest Polska Wschodnia, budowa nowych linii dla małej liczby pasażerów. Na Śląsk, z kilkoma milionami ludzi już nie ma pieniędzy. Ktoś jest zdziwiony?
treść:
autor:

SQL: 18