Mieszkanka Góry ofiarą oszustwa "na BLIK-a"
Góra | 04.09.2019, 11:13 |
„Na BLIK-a” to nowa metoda internetowych oszustów. Przestępcy wykradają dane do kont na popularnych portalach społecznościowych, a następnie wyłudzają pieniądze, prosząc znajdujące się w gronie znajomych osoby o opłacenie zamówienia lub pożyczkę.
Ostatnio ofiarą oszustwa padła mieszkanka Góry. Sprawca przejął konto pokrzywdzonej i wysłał do jej znajomych prośbę o przesłanie kodu BLIK.
Kod BLIK jest zestawieniem sześciu cyfr, którymi uwiarygodniamy nasz dostęp do konta. Działa tak samo jak karta płatnicza - akceptuje wypłatę w bankomacie lub w kasie.
Oszuści najczęściej wysyłają do użytkowników portali informację o rzekomej nagłej sytuacji i związanej z tym pilnej potrzeby pomocy. Przestępcy tłumaczą np., że stoją przy kasie w sklepie lub aptece i mają problem z uregulowaniem płatności za zakupy. Jako powód podają fakt rozładowania się telefonu z powodu słabej baterii lub problemów z kartą. W rzeczywistości, po przesłaniu kodu, wypłacają pieniądze ofiary z bankomatu.
Pszczyńscy policjanci radzą zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu. Warto pilnować swoich haseł dostępowych i pamiętać, aby wprowadzone hasła nie były łatwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa, co jakiś czas, powinno się je zmienić. Zaleca się też każdorazowe wylogowanie z aplikacji po zakończeniu użytkowania. Niewskazane jest również otwieranie maili od nieznanych nadawców. Policjanci zachęcają, by ostrzegać dzieci o takich zjawiskach.
- Bądźmy czujni i dokładnie czytajmy komunikaty przychodzące na telefon. Zawsze zachowujmy ostrożność w przypadku podejrzanych wiadomości. Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze lub kody skontaktujmy się z osobą wysyłającą prośbę telefonicznie i sprawdźmy, czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy - przestrzega pszczyńska policja.
(źródło: Komenda Powiatowa Policji w Pszczynie)
ar