II Parada Ludowego Stroju Śląskiego

09.03.2009, 09:33

Pod patronatem Infopres.pl

Miedźna, Wola

Końcem maja w gminie odbędzie się wielkie święto folkloru. To już II PARADA LUDOWEGO STROJU ŚLĄSKIEGO
„JAK CIE WIDZÓM, TAK CIE PISZÓM”.


W ubiegłym roku przegląd był prawdziwym sukcesem. W tym zapowiada się jeszcze ciekawiej, bo program imprezy poszerzony został o nowe propozycje. Poniżej przedstawiamy szczegółowy regulamin:Pobierz
KARTĘ ZGŁOSZENIA

ORGANIZATORZY: Gminny Ośrodek Kultury w Miedźnej z s. w Woli, Zespół Oświaty i Wychowania w Miedźnej, Regionalny Ośrodek Kultury w Katowicach

POMYSŁODAWCA PARADY i KONSULTANT : Alojzy Lysko

KOMISARZ FESTWALU : Jadwiga Barbara Granatyr

Patronat nad imprezą objęli Starosta Pszczyński oraz Wójt Gminy Miedźna

Patronat medialny: Gazeta Pszczyńska”, Infopres.pl

Termin: 30 maja 2009 r.

CELE

* Popularyzacja noszenia stroju pszczyńskiego na różne okazje życia osobistego,
rodzinnego i wspólnotowego. Kształtowanie nawyku przywdziewania stroju jako znaku
tożsamości i odrębności kulturowej;

* Utrwalanie zasad poprawnego noszenia strojów regionalnych oraz wyrabianie szacunku
dla wszystkich jego istotnych elementów. Powolne eliminowanie obcych zapożyczeń,
dowolności i drastycznych stylizacji zacierających jego prawdziwy wizerunek, który jest
symbolem tej ziemi;

* Ukazanie całego bogactwa i piękna strojów regionu pszczyńskiego ozdabiających dawne
życie codzienne, rozliczne święta oraz obrzędy i zwyczaje doroczne. Budzenie dumy z tego
wiekowego dziedzictwa przodków;

* Wykorzystanie autentycznych strojów zachowanych w zbiorach prywatnych i izbach
regionalnych. Zachęcanie do projektowania i wykonywania nowych strojów zgodnych
z surowymi wymogami tradycji;


WARUNKI UCZESTNICTWA

Do udziału w PARADZIE LUDOWEGO STROJU ŚLĄSKIEGO „JAK CIE WIDZÓM – TAK CIE PISZÓM” organizatorzy zapraszają zespoły ludowe lub grupy niezrzeszone ziemi pszczyńskiej, które zaprezentują co najmniej 4 wybrane stroje regionu pszczyńskiego z I-szej połowy XX wieku.

1. Stroje dziecięce w różnych okolicznościach, np:
- „małe w zogóweczku”, „ w kolybce”, „ niesione do chrztu”,
- „dziecia, co mo roczek” - zainscenizować: „czy już godo, czy podeptoł roczek”?
- „małe bajtle w koszulinach, abo w szatkach” – bawią się w izbie,
- „szkolorze” – zainscenizować: „ rechtór, katedra, ławki, czworo dzieci, jakaś lekcja”,
- „oblycze, tak lotać po placu” – zainscenizować jedną z licznych zabaw – „ w koble, klota” itp.
- „do kościoła jak ciepło” – zainscenizować obchodzenie krzyży w Wielką Sobotę, klapanie grzechotkami,
albo mojowe przy kapliczkach, śpiewanie,
- „do komunije”,

REKWIZYTY: tabulka i rysik, bicz, piszczołka, świyczka, kapelusz, strzewiki , jakiś bawidełka, igraczki, drahy, plecionki ze situ, koble, bąki, kolaski i klapoki od goroli, lyca, mufki, grabie, winiuszek z kwiotków, szlojder, kadzidło itp.

2. Stroje dla dorosłych na różne okazje, np:
- „na kożdy dziyń po chałpie” – zainscenizować: „myci garów i zgrotów, sobotni pucowani strzewików i luftowani łachów, naprawiani jakichś noczyń i klamorów, malowani izbów szczotkom i wołkami”
- „ oblycze do wsi” – zainscenizować „wadzyni sie dwóch bab, kiere sie trefiły na drodze, jazda tragaczym z upieczonymi chlebami i rozprowka ze somsiadkom abo kupowani w downym sklepie( śmieszne nazwy towarów, reakcje sklepiorza, dogadywani innych)”
- „ oblycze do pola”,
- „ku żniwom”,
- „na szychta” – zainscenizować „rychtowni koła z wylicznkom downych nazw tajli rowerowych”
- „do kościoła”,
- „w niedziela na śpacyr”,
- „na gościna abo tak posiedzieć”,
- „ rzykać do umarłego”,

REKWIZYTY: zber i tłuk, wiadro, grabie, kosa, słomionka, kopaczka, koło, tragacz, kara, karbidka do koła, chomynta, torbki koński, bukieciki kwiotków, geszynk, ksiożki, różaniec, figurka świyntego itp.

3. Stroje dla dorosłych męskie i kobiece wg kalendarza liturgicznego, np:
- „ oblycze na roroty”,
- „oblycze kolyndników”,
- „na wielki święto - Gody”,
- „oblycze prz strojyniu kapliczki przy drodze, abo przy robiyniu ołtarzyka w doma”
- „na post”,
- „korowód z Judoszem”
- „na Wielkanoc”,
- „na Boże Ciało”,
- „na żniwne”,
- „na Barbórka”,

REKWIZYTY: lampiony, świyczki, betlejka, gwiozda, klapaczki, palmy, moik, świynte obrozki,
żniwiok, książki do kościoła, różaniec, latarki, figurka świyntego itp

4. Stroje weselne, np:
- „synek na zolytach” – zainscenizować: „zolytnik, libsta, bereśnik, ojcowie, babka – co kto godo”,
- „ przebrani sie niywiastki ze stroju pańskigo na chłopski”,
- „druhny” – zainscenizować, jak parę dni przed weselem razem z młodą panną taksujom swoich
drużbów(jedna sie chwoli, drugo wyśmiywo, trzecio sie boji itd.)
- „drużbowie” – zainscenizować, jak dajom se skozać po dziołcha, a propozycje są kolejno odrzucane
- „starostowie” – znane są liczne śląskie ( i śmieszne) przemowy starostów, napisać własną
- „młodo para” – zainscenizować w oparciu o lokalną wiedzę, gdzie jaki element stroju był robiony,
szyty kupowany, z jakich sztofów, z jakimi trudnościami, wyrzeczeniami itp.
- „ goście” – zainscenizować, jak babiny starają się nad młodymi (- Ja, ja... Całe życi przed nimi... A
słyszałach, że młodo niy umiy jeszcze dojić...), jak na weselu czyta się śmieszne powinszowania, albo
wyczytuje się, jakie to wiano dostała młoda, przeciąganie się weselników,
- „całe weseli”(chętnie byłoby widziane mieszane towarzystwo: pańskie, chłopskie i i stanowe – rechtór,
myśliwiec, poczciorz, sztajger, farorz, wojok, siupok itp.)

Chętnie widziane byłyby też wszystkie scenki weselne (prawdziwe!): zmówiny, błogosławiny, oczepiny, przekludziny itd.

REKWIZYTY: wińce, różdżki, flaszka wina, fajka, podaronki, downe instrumenty muzyczne dawne naczynia itp.


NOWE PROPOZYCJE

5. - z kalendarza gospodarczego

- „wywożenie gnoja, orka i sadzeni ziymioków” (chłop z kopoczym, chłop z widłami, baby do sadzynio z
koszykami) czekajom na fórmóna i opowiadajom, jak to sadzyni bydzie przebiegało)
- „wicie korony żniwnej” – co kiero przyniósła, kaj ji to urosło, co mo znaczyć itp.
- „mielyni zboża na żarnach – pieczyni podpłomyków” – zainscenizować pracę żaren,
- „ Cygony jadom!” – zainscenizować wejście Cygonów na plac itd. (bez uprzedzeń!)

6. - z kalendarza liturgicznego

- „maskynbal” (grupa przebierańców, bardzo ważne były maski!!! – szyte, klejone, malowane na gymbie)
- „robiyni palmy” (składniki i sposób wykonania) przy wnukach, którzy się ojca (dziadka) stale coś pytają,
- „kropieni pola i wkładani krzyżyków do poświęconej ziymi” – zainscenizować rozmowę w polu ze
zwróceniem uwagi na wymowę zwyczaju i budzącą się wiosnę,
- „wybierani się do kościoła ze świynconym” (np. babka z wnuczkami),
- „strojyni obrazu abo figury do procesji Bożego Ciała”,
- „utopel straszy na stawach” (idą chłopcy z muzyki, pokazać strój utopla),
- „połednica straszy przy żniwach” (grupa żniwiarzy, strój połednicy).


7. - z kalendarza rodzinnego

- „jak to downij na muzykach było?” (chłopcy w karczmie osobno, dziołchy osobno, proszyni do tańca,
downy skład kapeli, dawne tańce) , konski wywołane, dlo przybytnych, dlo gości itp
- stół weselny (dziołchy co obsługują – opowiadają, co się jak nazywa, goście”rozprowiajom, co im
smakuje, kto to wyrobioł, piykł, warzył”

8. - z kalendarza zawodowego

- „rychtowani uprzęży końskiej” (opowiadać, co sie jak nazywa)
- „wyrobiani cegły” - zainscenizować podział pracy: kopani gliny, rozrobiani, wożyni na stół, wyrobiani
cegły
- „kryncyni mieteł” - zainscenizować
- „robieni koszyków” - zainscenizować
- dziadek z babkom przy nich wnuki - przed siyniom przepowiadajom pogoda
- „klepani kos i opowiadani, co i jak sie to robi”



PREZENTACJA Strojów ma się odbywać NA SCENIE I NA WYBIEGU – i ma polegać na umiejętnym zgraniu trzech elementów: 1. eksponowaniu strojów – 2. komentarza lub dialogów w gwarze – 3, oprawy muzycznej ( śpiew, a` capella, kapela, popisy solistów itp.)





KRYTERIA OCENY

1. Różnorodność strojów, wierność stroju z epoką i tradycjami lokalnymi, a w przypadku
inscenizacji - zgodność z dawnymi zwyczajami, obrzędami itp. Przekaz tylko gwarą!
2. Dobór oprawy muzycznej do przedstawianej scenki, poziom wykonania prezentowanych
utworów muzycznych.
3. Poprawność merytoryczna i formalna komentarzy( lub dialogów)gwarowych towarzyszących
prezentacjom, które zespół złoży Jury w formie pisemnej przed występem.
3. Wykorzystanie całego bogactwa elementów związanych z przedstawieniem stroju wraz z
wykorzystaniem rekwizytów i gry aktorskiej .
4. Sposób zaprezentowania strojów: dobór modeli i modelek ( wiek!) do prezentowanego stroju, sposób
poruszania się, swoboda, wdzięk, harmonia muzyki i ruchu, dykcja, umiejętność eksponowania
jakiegoś ważnego, godnego uwagi szczegółu, elementu stroju, rekwizytu, czynności itp.
5. Przestrzeganie czasu prezentacji - do 20 minut.

Jury będzie oceniać zespoły w następujących kategoriach:
1. zespoły przedszkolne,
2. zespoły szkolne,
3. zespoły dorosłych.

NAGRODY

Wszystkie zespoły otrzymują pamiątkowe dyplomy za udział w Festiwalu. Jury Festiwalu w wyniku oceny prezentowanych zespołów przyzna dyplomy i następujące nagrody finansowe:

* zespoły przedszkolne
I miejsce – 800 zł
II miejsce – 600 zł
III miejsce – 400 zł
* zespoły szkolne
I miejsce – 800 zł
II miejsce – 600 zł
III miejsce – 400 zł
* dorosłych
I miejsce – 1.200 zł
II miejsce – 1.000 zł
III miejsce – 800 zł

Jury zastrzega sobie prawo nie przyznania wszystkich wymienionych nagród lub inny podział puli nagród.

TERMIN ZGŁOSZENIA
Warunkiem uczestnictwa jest przesłanie (pocztą) czytelnie wypełnionej Karty Zgłoszenia ( załącznik do regulaminu) w terminie do dnia 8 maja 2009 r.
Zgłoszenia zespołów prosimy przesłać na adres Biura Organizacyjnego:
Gminny Ośrodek Kultury, 43-225 Wola, ul. Pszczyńska 110 (tel.(0 32) 211-83-91, 448-92-53
e-mail: gokis@juni.com.pl

ZASADY ORGANIZACYJNE
* Zgłoszenie się zespołu lub grupy niezrzeszonej do udziału w Festiwalu jest równoznaczne ze zobowiązaniem się do przestrzegania niniejszego regulaminu Festiwalu, podporządkowania decyzjom organizatorów i Jury, pełnego uczestnictwa w festiwalu oraz wyrażeniem zgody na nieodpłatne wykorzystywanie i publikowanie (w radio, prasie, telewizji i internecie) przez organizatorów i wskazanych przez organizatorów wydawców materiałów filmowych, fonograficznych i fotograficznych, sporządzonych w trakcie trwania Festiwalu.

* Koszty przejazdu zespołów pokrywa instytucja delegująca.

Serdecznie zapraszamy do udziału w Festiwalu!

Organizatorzy



ŹRÓDŁA DO WYKORZYSTANIA:

Miesięcznik Społeczno – Kulturalny „Śląsk” nr 8 sierpień 2008
„Babczyne berani” E. Madeja, B. Danek
„Klechdy pszczyńskie” A. Lysko
„Boże strony” A. Lysko
„Duchy i duszki bojszowskie” A. Lysko
Kalendarze Górnicze Kopalni Ziemowit 1984- 2003
„Folklor Górnego Śląska” Dorota Simonides

agw

T G+ F

Zobacz także

II Parada Ludowego Stroju
II Parada Ludowego Stroju
II Parada Ludowego Stroju
II Parada Ludowego Stroju
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
Uhonorowani przez Sybiraków
Uhonorowani przez Sybiraków
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska

Komentarze:

treść:
autor:

SQL: 18