Przebudowa skrzyżowania DK 1 i ul. Męczenników Oświęcimskich (DW 933) stoi pod znakiem zapytania.

Z wielkiej inwestycji wielkie nic?

Pszczyna31.05.2019, 10:26

Inwestycja, która jeszcze kilka lat temu była uważana za kluczową, jeśli chodzi o rozwiązanie problemów komunikacyjnych w Pszczynie, dzisiaj w ocenie GDDKiA już tak ważna nie jest. Zarządca drogi krajowej nr 1 chce, żeby finansowanie przebudowy skrzyżowania DK 1 i ul. Męczenników Oświęcimskich (DW 933) wzięły na siebie samorządy.

Dlaczego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach zmieniła swoje nastawienie do inwestycji? Wskazuje na znaczący wzrost kosztów oraz budowę pobliskiej drogi ekspresowej S1, choć już od dawna wiadomo, że ta droga ma w końcu powstać i wcześniej nie stanowiło to problemu.

- Prace nad przebudową skrzyżowania DK 1 z DW 933 i drogą gminną w Pszczynie rozpoczęto w czasie, kiedy nie można było określić terminu budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice Kosztowy - Suchy Potok w Bielsku-Białej. Przyjęto więc za zasadne, że realizacja obydwóch przedsięwzięć będzie się obywała nieżalenie, bez uwzględnienia wpływu budowanej drogi ekspresowej S1 na przebudowę DK 1 w Pszczynie – tłumaczy Marek Prusak, starszy specjalista ds. komunikacji w GDDKiA Oddział w Katowicach.

Teraz ten wpływ okazuje się jednak istotny. Rozpoczęcie postępowania przetargowego na realizację budowy drogi ekspresowej S1 w trybie „Projektuj i Buduj” przewidywane jest jeszcze w tym roku. Zakończenie budowy S1 planowane jest natomiast na 2023 rok. Zdaniem GDDKiA po wybudowaniu S1, istniejąca DK 1 zostanie znacząco odciążona, a ruch na Oświęcim odbywać się będzie obwodnicą Oświęcimia, która będzie realizowana w ramach budowy S1. Tym samym obecna droga krajowa nr 1, na przebiegu przez Pszczynę, utraci dotychczasowe znaczenie tranzytowe. Stanie się drogą przenoszącą ruch lokalny oraz regionalny i zostanie przekazana w zarząd władzom samorządowym.

Koszty wzrosły o ponad 50 mln zł!
GDDKiA w Katowicach wstępnie zakładała, że w miejscu istniejącego skrzyżowania DK 1 i ul. Męczenników Oświęcimskich zostanie wybudowany węzeł drogowy typu „karo” z obiektem mostowym w ciągu drogi wojewódzkiej i gminnej, przebiegającym nad drogą krajową. Dla takiego zakresu prac opracowano Program Inwestycji, który został zatwierdzony w maju 2014 r. przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Wartość inwestycji oszacowano wtedy na 26 mln 289 tys. 209 tys. zł. GDDKiA uzyskała zgodę na rozpoczęcie prac przygotowawczych, obejmujących opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).

W trakcie prac projektowych w lipcu 2016 r. zostały opracowane cztery koncepcje budowy węzła. Ostatecznie został wybrany wariant, w którym droga krajowa przebiega wiaduktem nad drogą wojewódzką. Natomiast skrzyżowanie dróg w dolnym poziomie zostało ukształtowane w postaci ronda jednopasowego.  - Na tym etapie prac koncepcyjnych został ustalony faktyczny zakres robót, który w sposób znaczący odbiegał od założeń projektowych przyjętych w Programie Inwestycji. W grudniu 2018 r. biuro projektowe przekazało nam  dokumentację projektową, w której szacunkowy, łączny koszt inwestycji został wyliczony na kwotę 81 mln 671,8 tys. zł – wyjaśnia Marek Prusak.

Budować mają samorządy!
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, z chwilą oddania do ruchu drogi S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała Suchy Potok, istniejący odcinek drogi krajowej nr 1 zostanie pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej. Tym samym dalsze działania inwestycyjne będą leżały w gestii gminy i województwa. I ten fakt postanowiła wykorzystać GDDKiA.

W połowie marca br. na biurka burmistrza Pszczyny i marszałka województwa śląskiego trafiło pismo od dyrektora GDDKiA Oddział w Katowicach, dotyczące możliwości realizacji zadania „Budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu DK 1 z DW 933 i drogą gminną w Pszczynie”.  GDDKiA podkreśla, że zwiększenie kosztów inwestycji znacząco przewyższa zaplanowane środki i uniemożliwia dalszą realizację zadania przez GDDKiA. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane i samą przebudowę miałyby wziąć na siebie gmina Pszczyna i województwo śląskie. W zamian GDDKiA proponuje samorządom swój udział finansowy w inwestycji.

- Mając na uwadze poczynione już działania przygotowawcze, zabezpieczone środki finansowe, które w znacznej części pokrywają koszty inwestycji, wydatkowane dotychczas środki finansowe w kwocie 462 tys. 312,50 zł na wykonanie dokumentacji, GDDKiA zwróciła się do burmistrza Pszczyny oraz marszałka województwa z propozycją udziału GDDKiA w realizacji tej inwestycji. Propozycja obejmuje partycypację w kosztach poprzez dotychczasowe zaangażowanie środków finansowych w przygotowanie zadania, przekazanie dokumentacji budowlanej i wykonawczej, wypłatę odszkodowań z tytułu nieruchomości do kwoty uzgodnionej w programie inwestycji – tłumaczy Marek Prusak.

Takie postawienie sprawy zaskoczyło burmistrza Dariusza Skrobola, który zdecydował się na interwencję u premiera Mateusza Morawieckiego. W piśmie adresowanym do premiera wskazał, że budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 1 z drogą wojewódzką nr 933 jest zapisana w rządowym Programie dla Śląska.

„Przedstawiona przez Pana Dyrektora propozycja przyjęcia do realizacji inwestycji o wartości przekraczającej 81 mln zł jest niemożliwa do udźwignięcia przez Gminę Pszczyna zarówno ze względów finansowych, jak i organizacyjnych” – pisze Dariusz Skrobol do premiera i prosi zapewnienie realizacji przez GDDKiA wszystkich zadań zapisanych w Programie dla Śląska.

Mieszkańcy pytają, co dalej z ich domami?
Sprawę przebudowy skrzyżowania podniesiono też na forum Rady Powiatu Pszczyńskiego. O stopień realizacji inwestycji zapytał w interpelacji wiceprzewodniczący Rady Powiatu, Krystian Szostak. „Grupa mieszkańców domów przeznaczonych do rozbiórki w związku z planowaną inwestycją zwróciła się z zapytaniem o termin realizacji zadania. Mieszkańcy od ponad pół roku nie posiadają żadnych informacji na ten temat. Nie mogą planować remontów oraz innych działań związanych z zarządzaniem nieruchomością” – zwraca uwagę w interpelacji Krystian Szostak.

Starosta pszczyński, Barbara Bandoła przesłała interpelację do GDDKiA Oddział w Katowicach wraz z zaproszeniem na spotkanie, które początkiem czerwca ma zostać zorganizowane w Starostwie Powiatowym w Pszczynie w celu omówienia spraw związanych z inwestycją. Na spotkanie mają też zostać zaproszeni zainteresowani mieszkańcy.

 

Reklama

jack

T G+ F

Zobacz także

GDDKiA: nie będzie kładki nad DK 1 w Goczałkowicach
GDDKiA: nie będzie kładki nad DK 1 w Goczałkowicach
Przedstawili projekt budowy ronda na DK 1
Przedstawili projekt budowy ronda na DK 1
Zainaugurowano świętowanie 100-lecia wybuchu Powstań Śąskich
Zainaugurowano świętowanie 100-lecia wybuchu Powstań Śąskich
Policyjna akcja "Prędkość"
Policyjna akcja "Prędkość"
POLEKU, czyli slow life po naszymu
POLEKU, czyli slow life po naszymu
Suszeckie sianokosy jak dawniej
Suszeckie sianokosy jak dawniej
Projekt „EKO-DEKO – biblioteczne zajęcia twórcze” został zakończony
Projekt „EKO-DEKO – biblioteczne zajęcia twórcze” został zakończony
"Perła 2019" - III edycji konkursu aktorsko-wokalno-teatralnego
"Perła 2019" - III edycji konkursu aktorsko-wokalno-teatralnego
VII Targi Edukacji, Pracy i Kariery
VII Targi Edukacji, Pracy i Kariery

Komentarze:

mieszkaniec 2019-06-01 godz. 22:59
kilka aspektów całej sprawy: #1 czy ustawa o zamówieniach publicznych, przetargach nie jest wadliwa? #2 czy urzędnicy GDDKiA potrafią liczyć ? #3 czy na wybudowanej S1 będzie Viatoll? #4 premier dotrzymuje słowa czy gada trzy po trzy jak.. ? #5 ile byłoby w stanie realnie dołożyć województwo i miasto do inwestycji? #6 dlaczego nagle inwestycja nie jest ważna? czy to zalezy od przynależnosci partyjnej? a nie powinno od natężenia i znaczenia drogi ? Nie wiem po co wybieramy tych ludzi w wyborach. Completely useless!
gość 2019-05-31 godz. 20:14
Macie 40 miliardów obiecanych przez Morawieckiego na Śląsk i 10 groszy na litrze.Obiecanki cacanki.
treść:
autor:

SQL: 19