Wiadukt na DK1 w Pszczynie zamiast świateł?
Pszczyna | 21.11.2015, 11:55 |
Okazuje się, że budowa tunelu pod torami w centrum Pszczyny to niejedyna wielka inwestycja, która w najbliższych latach prowadzona ma być w mieście. Są plany budowy węzła na DK1 zamiast świateł przy Kauflandzie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce wybudować węzeł, który zastąpiłby światła na DK1 przy Kauflandzie. Wkrótce rozstrzygnięty zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania pn: „Budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 1 z drogą wojewódzką nr 933 i drogą gminną w Pszczynie”.
Zaproponowane przez GDDKiA warianty węzła są dwa: poprowadzenie DK1 dołem, a dróg poprzecznych (DW933 i drogi gminnej) wiaduktem nad DK1 lub poprowadzenie dróg poprzecznych dołem, a DK1 wiaduktem nad drogami poprzecznymi. W tym wypadku pod uwagę brana jest budowa ronda pod „jedynką”. Ale projektanci powinni zaproponować co najmniej jeszcze jeden wariant węzła. Dzięki temu jadący DK1 lub włączający się zarówno w kierunku Bielska, jak i Katowic nie musieliby stać na światłach w tym miejscu, a i przejazd od strony Oświęcimia do centrum, jak i z centrum miasta w kierunku Oświęcimia byłby znacznie łatwiejszy.
- Potrzeba budowy węzła drogowego wynika między innymi z faktu wybudowania przez samorząd Województwa Śląskiego północnej obwodnicy Pszczyny wraz z węzłem drogowym z drogą krajową nr 1, co spowodowało naturalną zmianę preferencji kierowców, którzy wybierają korzystanie z nowej obwodnicy, powodując zwiększone obciążenie ruchem skrzyżowania DK1 i z DW933 oraz drogą gminną – tłumaczy Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA. Dyrekcja zwraca też uwagę na to, że dalsza przebudowa tego skrzyżowania z nie spowoduje oczekiwanej poprawy warunków ruchowych, więc węzeł jest niezbędny.
Jego budowa byłaby ogromną inwestycją, która prowadzona będzie w centrum miasta. Do przebudowy będzie nawet kilometrowy odcinek DK1, a także droga gminna prowadząca do ścisłego centrum miasta (ul. Męczenników Oświęcimskich). O tym, jak skomplikowane będzie to zadanie świadczyć może też fakt, że spośród sześciu złożonych ofert na wykonanie dokumentacji inwestycji najtańsza opiewała na kwotę niespełna 600 tys. zł, a najdroższa – na ponad 4,5 mln zł! Wyłoniony projektant będzie miał 13 miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Konkretny wariant, który będzie realizowany zostanie wybrany m.in. po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jak informuje Marek Prusak, obecnie szacunkowy koszt budowy węzła wynosi ok. 20 mln zł.
Budowa węzła na DK1, do tego tunel pod przejazdem kolejowym - Pszczynę czekają ogromne inwestycje drogowe. Więcej na ten temat piszemy w najnowszym numerze "Gazety Pszczyńskiej" - w sklepach za 1 zł!
pako
Zobacz także
Komentarze:
Zgadzam się z kolegą. Aż się prosi o wydłużenie obwodnicy w kierunku Oświęcimia. Potrzebny jest plan który pozwoli odkorkować DK1 a nie pół środki. Do tego stanu rzeczy przyczyniła się GDDKiA. Ruch na DK1 wzrósł po tym jak na " wiślance" został zainstalowany system Viatoll. Kto może omija opłaty i jedzie za darmo przez Pszczynę. Cały cięzki ruch towarowy z kierunku Bielska do Krakowa jedzie przez Pszczynę ( ograniczenia tonażowe na DK 52 ). Co roku jest coraz większy. Droga przez Ćwiklice staje się coraz bardziej niebezpieczna. Przypomnijcie sobie ile jest wypadków.
Tylko gruntowna przebudowa DK1, podobnie jak w Tychach , na odcinku Piasek - Pszczyna ma sens i rozwiąże problem . Każde inne rozwiązanie to prowizorka !Skrzyżowania DK1 z Hallera , Polne Domy i drogami w Piasku to tragedia , a będzie jeszcze gorzej . Szkoda ,że rządząca PO [ Tomczykiewicz ,Kowalski ] przez 8 lat nie pochylili się nad problemem.