Ustawą i planem w szpecące reklamy
Powiat | 28.05.2015, 18:53 |
Prezydent podpisał ustawę krajobrazową, która ma uregulować wieszanie dużych reklam w miastach. Jak ten problem rozwiązano w planie zagospodarowania przestrzennego miasta Pszczyna?
Samorząd województwa będzie musiał wykonywać audyty krajobrazowe, a gminy będą miały możliwość ustalania zasad umieszczania małych obiektów architektonicznych, ogrodzeń, tablic i urządzeń reklamowych oraz wprowadzenia opłaty reklamowej. Do tego wprowadzono surowe kary finansowe za umieszczanie reklam niezgodnie z przepisami. Płacić będzie podmiot, który umieścił reklamę, ale w przypadku niemożności jego ustalenia karani będą właściciele nieruchomości, na której stoi reklama. To najważniejsze zmiany, jakie wprowadza podpisana przez prezydenta w połowie maja ustawa krajobrazowa. Wejdzie w życie w sierpniu.
Już od dłuższego czasu mówi się o konieczności zmian w zakresie umieszczania reklam na pszczyńskiej starówce. W ub.r. pisaliśmy o tym, że Stowarzyszenie Artystyczne „Plessart” zainicjowało monitoring reklam w mieście i okazało się, że jest sporo do poprawienia. Problem jest nie tylko na starówce, ale też z ogromnymi reklamami przydrożnymi.
W opracowywanym planie zagospodarowania przestrzennego dla Pszczyny także poruszono ten problem – wprowadzono sporo obostrzeń w kwestii umieszczania reklam i szyldów w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej oraz na obiektach objętych ochroną konserwatorską. Zakazano umieszczania szyldów o jaskrawej kolorystyce, odbijających światło czy ledowych, określono z jakich materiałów wykonane mają być szyldy oraz maksymalny wymiar mobilnych szyldów stojących, nie związanych z podłożem, tj. 100 cm na 80 cm, przyjęto, że logo na elewacji budynku może mieć powierzchnię do 0,3 m kw. Na pozostałych terenach zakazano stosowania reklam o powierzchni większej niż 6 m kw i na wysokości powyżej 6 m.
Plan zostanie teraz ponownie wyłożony do publicznego wglądu po rozstrzygnięciu zgłoszonych uwag. Burmistrz chciałby go przedstawić radnym na sesji w czwartym kwartale roku. - Te zapisy powinny zabezpieczyć starówkę i całe miasto w zakresie wizualizacji. Trzeba jednak pamiętać, że dziś przedsiębiorcy nie mogą funkcjonować bez reklam. Te interesy nie jest łatwo połączyć – podkreśla burmistrz Dariusz Skrobol.
pako