Tymczasowe pożegnanie z rowerami
Pszczyna | 02.10.2017, 10:26 |
W piątek, 29 września, zakończył się pilotażowy program Pszczyńskiego Roweru Miejskiego. W ciągu pięciu miesięcy rowery wypożyczono ponad 4200 razy.
Przez pięć miesięcy gmina Pszczyna wspólnie z Nextbike Polska sprawdzała, w jaki sposób najlepiej przygotować pełnowymiarowy system roweru miejskiego w Pszczynie.
Pierwsze wyniki programu pilotażowego wskazują, że mieszkańcy Pszczyny chętnie korzystają z rowerów. Pszczyńskie Rowery Miejskie wypożyczono ponad 4200 razy, a w systemie zarejestrowało się niemal 900 osób. Średni czas jednego wypożyczenia wynosił ponad 41 minut. To więcej, niż bezpłatne pół godziny i więcej, niż potrzeba na przejechanie ze stacji do stacji.
- Wypożyczenia w Pszczynie możemy podzielić na dwie grupy – pierwsza to te krótkie, kiedy rower wykorzystywany jest na codzienne dojazdy do pracy, do dworca. Liczbowo było ich najwięcej – tłumaczy Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – Druga grupa, mniej liczna, ale istotna, to wypożyczenia dłuższe, rekreacyjne, najczęściej weekendowe. To pokazuje, że w Pszczynie system rowerowy od początku spełnia wszystkie swoje zadania – zarówno komunikacyjne jak i rekreacyjne – podkreśla Tomasz Wojtkiewicz.
Z Pszczyńskiego Roweru Miejskiego bez dodatkowej rejestracji mogli również korzystać wszyscy użytkownicy systemów Nextbike, a więc m.in. City by bike (Katowice), Gliwickiego Roweru Miejskiego i Tyskiego Roweru Miejskiego. Z takiej możliwości skorzystało ponad 200 osób. Byli to zarówno mieszkańcy miasta, którzy wcześniej założyli sobie konto w innym systemie Nextbike, jak i turyści, którzy odwiedzali miasto. W sumie stanowili oni niemal 20% ogółu wypożyczających rowery w Pszczynie. Dokonali aż 657 wypożyczeń.
- Sporą grupę użytkowników Pszczyńskiego Roweru Miejskiego stanowią mieszkańcy naszej gminy - tłumaczy burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol. - Docelowo chciałbym, aby system został rozbudowany. O tym jednak, jak będzie on wyglądał, zadecydujemy po analizie danych uzyskanych z systemu – dodaje.
Wstępna analiza wyników pokazuje, że docelowo Pszczyński Rower Miejski powinien składać się z większej liczby stacji i rowerów. Zwiększy to liczbę tras, które można szybko i tanio pokonywać zwracając rower w punkcie docelowym. Dodatkowo wzrośnie dostępność rowerów, które – zwłaszcza w weekendy – nie będą przetrzymywane przez użytkowników.
Po zakończeniu programu pilotażowego Nextbike Polska przygotuje dla Miasta podsumowanie zawierające najważniejsze dane oraz rekomendacje dotyczące docelowego kształtu Pszczyńskiego Roweru Miejskiego.
(źródło: UM Pszczyna)
jack