Na ul. Bieruńskiej trzeba stać albo przez pociągi, albo przez światła na DK 1. Tunel usprawniłby ruch w tym miejscu.

Tunel na Bieruńskiej? Na razie jest pomysł

Pszczyna23.06.2018, 09:31

Jest pomysł na budowę przejazdu nad lub pod torami na ul. Bieruńskiej. Jest nawet wola współpracy i szansa na częściowe dofinansowanie zadania. Tylko nie ma zgody co do dalszego finansowania.

Mocno zakorkowanych miejsc w Pszczynie nie brakuje. W godzinach porannych i popołudniowych najczęściej stać trzeba na skrzyżowaniu DK 1 z ul. Męczenników Oświęcimskich czy na pobliskim przejeździe kolejowym. Tu rozwiązaniem mają być likwidacja świateł i budowa bezkolizyjnego skrzyżowania na „jedynce”, a także tunelu pod torami przy dworcu. Kolejne miejsce, gdzie kierowcy często denerwują się stojąc w korkach to przejazd kolejowy na ul. Bieruńskiej w Pszczynie. Żeby wyjechać z miasta należy nie dość, że trafić na otwarte szlabany, to też na zielone światła na pobliskim skrzyżowaniu z DK 1. I podobnie sytuacja wygląda w przypadku wjazdu do miasta. Nie pomagają korki na samej „jedynce”, a i szlabany coraz częściej są zamykane. Teraz dziennie przez Pszczynę przejeżdża średnio ok. 130 pociągów! To rodzi niebezpieczne sytuacje, kiedy kierowcy np. zatrzymują się na torach (nie raz z tego powodu trzeba było awaryjnie zatrzymać pociąg) lub blokują DK 1.

Przejazd wytypowany do dofinansowania

Długo apelowano o poprawę sytuacji w tym miejscu. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe uruchamiają w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projekt inwestycyjny pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - etap III”. Jego celem jest likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i budowa skrzyżowań bezkolizyjnych. Do projektu wstępnie wytypowany został przejazd na ul. Bieruńskiej w Pszczynie, gdzie miałby powstać przejazd drogowy nad lub pod torami.

W kwietniu odbyło się spotkanie w tej sprawie w Starostwie Powiatowym z udziałem przedstawicieli PKP PLK, katowickiego oddziału GDDKiA, Urzędu Miejskiego w Pszczynie, Starostwa Powiatowego oraz Powiatowego Zarządu Dróg. Jest jednak pewien problem.

Budowa ewentualnego tunelu pod torami lub przejazdu nad torami musiałaby objąć też skrzyżowanie z DK 1 oraz inne lokalne drogi. Będzie to gigantyczna i niezwykle kosztowna inwestycja, dlatego konieczna jest współpraca różnych podmiotów. Spółka kolejowa widzi to tak: PKP PLK płacą za sam tunel lub budowę przejazdu nad torami, a za resztę – samorządy i zarządcy dróg. Chodzi m.in. o połączenia drogowe, dojazdy. - PKP PLK deklarują współpracę i gotowość do współfinansowania kosztów konstrukcji obiektu inżynieryjnego nad lub pod torami linii kolejowej, natomiast do zarządców dróg należy realizacja całości danego zamierzenia i sfinansowanie pozostałych części inwestycji – przyznaje Jacek Karniewski z biura prasowego spółki. - W celu potwierdzenia swojego akcesu do projektu, zarządca drogi musi przygotować wstępną koncepcję określającą rozwiązania techniczne, sposób powiązania z lokalnym układem komunikacyjnym oraz koszty realizacji inwestycji – dodaje.

Wola współpracy i co dalej?

Inaczej widzą to jednak w powiecie (ul. Bieruńska to droga powiatowa). - Z naszej inicjatywy w kwietniu odbyło się spotkanie zarządców pozostałych dróg, którzy zgodnie wskazali, że inwestorem zadania powinny być PKP PLK. Jako zarządcy pozostałych dróg możemy pomóc, ale kompetencje inwestora w przypadku takich inwestycji jasno wskazują przepisy. Spółka kolejowa powinna przygotować koncepcję przebudowy, bo to ona jest beneficjentem programu, z którego zadanie ma być finansowane. Jako powiat nie możemy przebudowywać przejazdu kolejowego zarządzanego przez PKP PLK – mówi Marcela Grzywacz, rzecznik prasowy starostwa.

W podobnym tonie wypowiada się przedstawiciel katowickiego oddziału GDDKiA, zarządcy pobliskiej DK 1. - Przebudowa przejazdu kolejowo-drogowego jest obowiązkiem PKP PLK i w pełni powinna być finansowana przez spółkę. Jako zarządca DK 1 jesteśmy zainteresowani poprawą warunków ruchu na skrzyżowaniu DK 1 z ul. Bieruńską, jednakże nasza rola w tym projekcie ograniczona będzie wyłącznie do jego uzgodnienia w zakresie ewentualnej przebudowy drogi krajowej nr 1 – zauważa Michał Piątek z GDDKiA.

W PKP PLK słyszymy, że spółka nie jest w stanie sama sfinansować tak dużej inwestycji. - Temat jest trudny i złożony. Jesteśmy w fazie rozmów – mówi J. Karniewski.

Jak widać, wola współpracy jest. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Zwłaszcza, kiedy mowa o ogromnej, wielomilionowej inwestycji. Ale inwestycji potrzebnej, co widać każdego dnia na ul. Bieruńskiej.

Paweł Komraus

T G+ F

Zobacz także

Wypadek na Bieruńskiej. 14-letni rowerzysta w szpitalu
Wypadek na Bieruńskiej. 14-letni rowerzysta w szpitalu
Bieruńska do remontu
Bieruńska do remontu
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
Uhonorowani przez Sybiraków
Uhonorowani przez Sybiraków
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"
Budżet powiatu na trudne czasy uchwalony
Budżet powiatu na trudne czasy uchwalony

Komentarze:

DDD 2018-06-26 godz. 08:34
Zero szans, koszt inwestycji ogromny i nieszczęśliwie ta linia kolejowa jest tuż przy drodze 1. Może zamiast zajmować sie fantasytką powinniśmy się skupić bardziej na tym, co bardziej realne? Np. plan budowy ścieżki rowerowej do Pszczyny z kierunku Jankowic? Odbudowa komunikacji gminnej? Przejazd bezkolizyjny na skzyżowaniu przy Kauflandzie?
kk 2018-06-23 godz. 21:38
Chcielibyśmy ale nie możemy. Wola współpracy jest.Super.Jedna wielka niemoc.
Mariusz 2018-06-23 godz. 11:21
Wystarczy skopiować pomysł na wyjazd z miasta jaki zastosowano w Żorach. Skrzyżowanie ul. Huloki/DK81/Pszczyńska.
xyz 2018-06-23 godz. 10:49
na Męczenników Ośw. też by się przydał bo w godzinach popoludniowych to jest dramat...
treść:
autor:

SQL: 18