Na ul. Bieruńskiej trzeba stać albo przez pociągi, albo przez światła na DK 1. Tunel usprawniłby ruch w tym miejscu.

Tunel na Bieruńskiej? Na razie jest pomysł

Pszczyna23.06.2018, 09:31

Jest pomysł na budowę przejazdu nad lub pod torami na ul. Bieruńskiej. Jest nawet wola współpracy i szansa na częściowe dofinansowanie zadania. Tylko nie ma zgody co do dalszego finansowania.

Mocno zakorkowanych miejsc w Pszczynie nie brakuje. W godzinach porannych i popołudniowych najczęściej stać trzeba na skrzyżowaniu DK 1 z ul. Męczenników Oświęcimskich czy na pobliskim przejeździe kolejowym. Tu rozwiązaniem mają być likwidacja świateł i budowa bezkolizyjnego skrzyżowania na „jedynce”, a także tunelu pod torami przy dworcu. Kolejne miejsce, gdzie kierowcy często denerwują się stojąc w korkach to przejazd kolejowy na ul. Bieruńskiej w Pszczynie. Żeby wyjechać z miasta należy nie dość, że trafić na otwarte szlabany, to też na zielone światła na pobliskim skrzyżowaniu z DK 1. I podobnie sytuacja wygląda w przypadku wjazdu do miasta. Nie pomagają korki na samej „jedynce”, a i szlabany coraz częściej są zamykane. Teraz dziennie przez Pszczynę przejeżdża średnio ok. 130 pociągów! To rodzi niebezpieczne sytuacje, kiedy kierowcy np. zatrzymują się na torach (nie raz z tego powodu trzeba było awaryjnie zatrzymać pociąg) lub blokują DK 1.

Przejazd wytypowany do dofinansowania

Długo apelowano o poprawę sytuacji w tym miejscu. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe uruchamiają w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projekt inwestycyjny pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - etap III”. Jego celem jest likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i budowa skrzyżowań bezkolizyjnych. Do projektu wstępnie wytypowany został przejazd na ul. Bieruńskiej w Pszczynie, gdzie miałby powstać przejazd drogowy nad lub pod torami.

W kwietniu odbyło się spotkanie w tej sprawie w Starostwie Powiatowym z udziałem przedstawicieli PKP PLK, katowickiego oddziału GDDKiA, Urzędu Miejskiego w Pszczynie, Starostwa Powiatowego oraz Powiatowego Zarządu Dróg. Jest jednak pewien problem.

Budowa ewentualnego tunelu pod torami lub przejazdu nad torami musiałaby objąć też skrzyżowanie z DK 1 oraz inne lokalne drogi. Będzie to gigantyczna i niezwykle kosztowna inwestycja, dlatego konieczna jest współpraca różnych podmiotów. Spółka kolejowa widzi to tak: PKP PLK płacą za sam tunel lub budowę przejazdu nad torami, a za resztę – samorządy i zarządcy dróg. Chodzi m.in. o połączenia drogowe, dojazdy. - PKP PLK deklarują współpracę i gotowość do współfinansowania kosztów konstrukcji obiektu inżynieryjnego nad lub pod torami linii kolejowej, natomiast do zarządców dróg należy realizacja całości danego zamierzenia i sfinansowanie pozostałych części inwestycji – przyznaje Jacek Karniewski z biura prasowego spółki. - W celu potwierdzenia swojego akcesu do projektu, zarządca drogi musi przygotować wstępną koncepcję określającą rozwiązania techniczne, sposób powiązania z lokalnym układem komunikacyjnym oraz koszty realizacji inwestycji – dodaje.

Wola współpracy i co dalej?

Inaczej widzą to jednak w powiecie (ul. Bieruńska to droga powiatowa). - Z naszej inicjatywy w kwietniu odbyło się spotkanie zarządców pozostałych dróg, którzy zgodnie wskazali, że inwestorem zadania powinny być PKP PLK. Jako zarządcy pozostałych dróg możemy pomóc, ale kompetencje inwestora w przypadku takich inwestycji jasno wskazują przepisy. Spółka kolejowa powinna przygotować koncepcję przebudowy, bo to ona jest beneficjentem programu, z którego zadanie ma być finansowane. Jako powiat nie możemy przebudowywać przejazdu kolejowego zarządzanego przez PKP PLK – mówi Marcela Grzywacz, rzecznik prasowy starostwa.

W podobnym tonie wypowiada się przedstawiciel katowickiego oddziału GDDKiA, zarządcy pobliskiej DK 1. - Przebudowa przejazdu kolejowo-drogowego jest obowiązkiem PKP PLK i w pełni powinna być finansowana przez spółkę. Jako zarządca DK 1 jesteśmy zainteresowani poprawą warunków ruchu na skrzyżowaniu DK 1 z ul. Bieruńską, jednakże nasza rola w tym projekcie ograniczona będzie wyłącznie do jego uzgodnienia w zakresie ewentualnej przebudowy drogi krajowej nr 1 – zauważa Michał Piątek z GDDKiA.

W PKP PLK słyszymy, że spółka nie jest w stanie sama sfinansować tak dużej inwestycji. - Temat jest trudny i złożony. Jesteśmy w fazie rozmów – mówi J. Karniewski.

Jak widać, wola współpracy jest. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Zwłaszcza, kiedy mowa o ogromnej, wielomilionowej inwestycji. Ale inwestycji potrzebnej, co widać każdego dnia na ul. Bieruńskiej.

Paweł Komraus

T G+ F

Zobacz także

Od czwartku Bieruńska będzie przejezdna
Od czwartku Bieruńska będzie przejezdna
Bieruńska do remontu
Bieruńska do remontu
JSW ma nowy plan dla kopalni Krupiński
JSW ma nowy plan dla kopalni Krupiński
GPW: po opadach poziom wody w Goczałkowicach jest bezpieczny
GPW: po opadach poziom wody w Goczałkowicach jest bezpieczny
Uczniowie Technikum w Pawłowicach wyróżnieni
Uczniowie Technikum w Pawłowicach wyróżnieni

Komentarze:

DDD 2018-06-26 godz. 08:34
Zero szans, koszt inwestycji ogromny i nieszczęśliwie ta linia kolejowa jest tuż przy drodze 1. Może zamiast zajmować sie fantasytką powinniśmy się skupić bardziej na tym, co bardziej realne? Np. plan budowy ścieżki rowerowej do Pszczyny z kierunku Jankowic? Odbudowa komunikacji gminnej? Przejazd bezkolizyjny na skzyżowaniu przy Kauflandzie?
kk 2018-06-23 godz. 21:38
Chcielibyśmy ale nie możemy. Wola współpracy jest.Super.Jedna wielka niemoc.
Mariusz 2018-06-23 godz. 11:21
Wystarczy skopiować pomysł na wyjazd z miasta jaki zastosowano w Żorach. Skrzyżowanie ul. Huloki/DK81/Pszczyńska.
xyz 2018-06-23 godz. 10:49
na Męczenników Ośw. też by się przydał bo w godzinach popoludniowych to jest dramat...
treść:
autor:

SQL: 18