(fot. powiat)

Szybka kolej: o trasach ze śląskimi samorządowcami

Powiat05.08.2020, 15:56

Samorządowcy spotkali się z przedstawicielami warszawskiej spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie budowy szybkiej kolei. Podczas konsultacji w jastrzębskim magistracie omawiano warianty przebiegu linii na odcinku Katowice - Jastrzębie - granice państwa.

W spotkaniu zorganizowanym przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny wzięli udział przedstawiciele samorządów, przez które przebiegają zaproponowane warianty. Nie zabrakło samorządowców z powiatu pszczyńskiego, reprezentujących gminy: Kobiór, Suszec, Pszczyna, Pawłowice oraz samorząd powiatowy.

- Była to pierwsza szersza dyskusja na szczeblu samorządów o proponowanych rozwiązaniach - mówi Barbara Bandoła, starosta pszczyński. - Pytałam przedstawiali spółki Centralny Port Komunikacyjny, czy przy projektowaniu dużych centralnych inwestycji bierze się pod uwagę wpływ innych centralnych inwestycji na dany teren? Zwróciłam uwagę, że warianty zaproponowane przez powiat pszczyński biegną przez lasy pszczyńskie i kobiórskie, na terenie których będzie to piąta planowana duża inwestycja - dodaje starosta.

Przypomnijmy, że trwa budowa drogi ekspresowej S1 oraz nitki gazociągu przesyłowego, mówi się także o budowie Kanału Śląskiego oraz oprotestowanej przez mieszkańców i lokalne władze kopalni. Wszystkie te inwestycje doprowadzą do degradacji na ogromną skalę terenów leśnych w powiecie pszczyńskich, zagrożone są także zbiorniki wodne oraz tereny zabudowy jednorodzinnej.

Spółka opracowuje przebieg kolejnych wariantów tras szybkiej kolei. - Przedstawianych jest coraz więcej wariantów, bo pokazuje się coraz więcej problemów. Przedstawiciele spółki zapowiedzieli, że chcą, by do ostatecznego dyskutowania z mieszkańcami pozostały najwyżej dwa-trzy warianty. Na razie trudno do tego doprowadzić. Eliminacja tych wariantów ma być robiona drogą coraz bardziej poszerzanych konsultacji - dodaje starosta.

Włodarze w powiecie pszczyńskim nie zgadzają się na przebieg tras przez teren powiatu. Jednocześnie we wspólnym stanowisku jako możliwy do realizacji wskazali wariant W54, biegnący wzdłuż autostrady A1, który ich zdaniem uwzględnia potrzeby komunikacyjne regionu oraz pozwala ocalić cenne przyrodniczo i historycznie tereny powiatu pszczyńskiego.

Przypomnijmy, że zadaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. jest budowa międzynarodowego lotniska oraz węzła komunikacyjnego, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Budowa węzła komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią wraz z powiązanymi inwestycjami kolejowymi ma doprowadzić do powstanie spójnego, krajowego, multimodalnego systemu transportu pasażerskiego. Program kolejowy zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.

(źródło: powiat)

KK

T G+ F

Zobacz także

Co dalej z tunelem przy Dworcowej w Pszczynie?
Co dalej z tunelem przy Dworcowej w Pszczynie?
Kolej na kolej, czyli...
Kolej na kolej, czyli...
Trwa rozbudowa zaplecza sportowego w Łące
Trwa rozbudowa zaplecza sportowego w Łące
Spotkanie autorskie z Filipem Springerem
Spotkanie autorskie z Filipem Springerem
Wraca akcja „Aktywnie na Starym Dworcu”
Wraca akcja „Aktywnie na Starym Dworcu”
Akademia Młodego Strażaka doskonali umiejętności
Akademia Młodego Strażaka doskonali umiejętności

Komentarze:

treść:
autor:

SQL: 18