Ścigają za abonament
07.11.2012, 10:35 |
Pszczyna, powiat
Pod koniec września rozpoczęła się akcja wysyłania upomnień z informacją o możliwej windykacji do mieszkańców powiatu pszczyńskiego.
Poczta Polska wysyła upomnienia w całej Polsce, w których domaga się zapłaty zaległego abonamentu RTV nawet do 5 lat wstecz. Osoby prywatne mogą zapłacić karę w wysokości 1 585,25 zł.
Zignorowanie ponaglenia z poczty może niedobrze się skończyć, gdyż wtedy do akcji wkroczy urząd skarbowy. - Dla osób, które nie uregulują należności na podstawie upomnienia, będą wystawione tytuły wykonawcze i zostaną przekazane do właściwych urzędów skarbowych do wyegzekwowania. Tytuł wykonawczy można wystawić w każdym czasie, po upływie 7 dni od odbioru upomnienia przez abonenta. Abonent ma szansę uregulowania zadłużenia, na podstawie upomnienia – informuje Tomasz Borowski z biura prasowego Poczty Polskiej.
- Na dzień dzisiejszy w naszym urzędzie nie mamy żadnych tytułów wykonawczych. Ale jeśli zajdzie taka potrzeba należność będzie przez nas ściągana – mówi Bogusław Szarzyński, naczelnik Urzędu Skarbowego w Pszczynie.
Mówiąc inaczej, pszczyńska skarbówka nikogo jeszcze nie ściga za zaległości w płaceniu abonamentu. Ale nie oznacza to, że problemu nie ma – nie ściga, bo musi zostać zachowana odpowiednia procedura, a upomnienia z Poczty Polskiej do mieszkańców powiatu wysyłane są dopiero od nieco ponad miesiąca. - Sprawa jest na etapie wysyłania pouczeń i upomnień. Urząd Skarbowy przygotowuje się do egzekwowania zaległości – przyznaje Szarzyński.
Nieoficjalnie mówi się, że na pierwszy ogień mają iść ci, którzy abonament płacili i nagle przestali – ich dane nadal bowiem figurują w archiwach Poczty Polskiej.
Abonament muszą płacić m.in. wszystkie gospodarstwa domowe, w których znajduje się telewizor lub radio (w przypadku osób fizycznych – niezależnie od ilości tego sprzętu). W roku 2012 roczna opłata wynosiła 199,80 zł. Środki te przeznaczane są na działalność mediów publicznych – TVP i Polskiego Radia.
Akcja Poczty Polskiej i skarbówek już przynosi efekty, gdyż wpływy z tego tytułu rosną. Nadal jednak abonamentu nie płaci ponad połowa Polaków.
pako