Prawa pasażera w zasięgu ręki!
14.12.2010, 14:42 |
Lot odwołany? Duże opóźnienie? Zgubiony bagaż? Odmowa przyjęcia na pokład?
Wraz z nadchodzącymi świętami miliony europejczyków będą podróżować by spotkać się z bliskimi oraz odpocząć. Tłok na lotniskach i dworcach, przepełnione pociągi i duże opóźnienia to niestety norma w okresie przedświątecznej gorączki. Jednak nie wszystkie niedogodności muszą obciążać pasażerów. Unia Europejska chroni interesy podróżnych, także w sytuacjach wyjątkowych takich jak strajki czy śnieżyce. Warto więc poznać do czego w podróży mamy prawo i jakie działania ze strony przewoźników jest niedopuszczalne. Temu służy kampania informacyjna Komisji Europejskiej „Prawa pasażera w zasięgu ręki”.
Ujednolicone prawa pasażerów obowiązujące już dziś w całej UE zabezpieczają podróżnych przed takimi sytuacjami jak:
Odmowa przyjęcia na pokład - Po odmówieniu pasażerom wejścia na pokład samolotu przewoźnik jest zobowiązany w pierwszej kolejności do znalezienia osób, które zgodzą się zrezygnować ze swojej rezerwacji w zamian za uzyskanie określonych korzyści. Ponadto przewoźnik musi również zapewnić tym osobom również możliwość wyboru między pełnym zwrotem należności a zmianą lotu. Może to się wiązać z prawem do odszkodowania w wysokości od 125 do 600 euro w zależności od długości lotu i opóźnień
Odwołany lot – pasażer ma wówczas prawo wyboru pomiędzy zwrotem biletu (bez potrąceń, wraz z wszelkimi opłatami) a zmianą lotu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach. Ponadto pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości od 125 do 600 Euro, chyba że odwołanie nastąpiło z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem lub wskutek wyjątkowych okoliczności (jak np. nagły atak zimy).
Prawa osób niepełnosprawnych – osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej sprawności ruchowej (np. osoby starsze, przechodzące rekonwalescencję, a nawet rodziny z dziećmi) mają prawo podróżować tak jak inni. Przysługuje im prawo do otrzymania pomocy w trakcie rezerwacji, na lotnisku czy dworcu oraz na pokładzie, bez dodatkowych opłat. Wszelkie informacje o udogodnieniach i usługach dla tych osób powinny być podawane do publicznej wiadomości. Niedopuszczalne jest pobieranie dodatkowych opłat za przewóz urządzeń pomagających niepełnosprawnym przemieszczać się (np. wózków inwalidzkich).
Przejrzystość cenowa – koniec z biletami za złotówkę, których cena przy finalnym zakupie nas zaskakuje. Przewoźnicy mają obowiązek podawać do wiadomości na każdym etapie rezerwacji cenę pokrywającą wszystkie opłaty i podatki, których poniesienie jest niezbędne do odbycia podróży.
Dla uzyskania dalszych Informacji zapraszamy na polskojęzyczną stronę kampanii: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl
Podnoszenie poziomu świadomości obywateli co do przysługujących im praw w podróży to kluczowe narzędzie w poprawie standardu usług przewozowych. Każdy obywatel musi wiedzieć, czego ma prawo żądać od przewoźnika płacąc za bilet.
Utrata bagażu – odszkodowanie do 1220 Euro należy się w przypadku nie tylko utraty lub uszkodzenia bagażu, lecz także wówczas gdy nastąpiło opóźnienie w jego dostarczeniu.
akm