Pomysł na korki

Pszczyna06.10.2018, 09:37, aktualizacja: 10:40

Czy możliwa jest likwidacja korków w centrum Pszczyny? Mieszkaniec miasta przedstawił nam swój pomysł na udrożnienie ruchu samochodowego.

Idea sprowadza się do stworzenia czteropasmowych jezdni na odcinku od Ronda Miast Partnerskich przez ulice Korfantego, Kościuszki i Towarową do ul. Męczenników Oświęcimskich i wylotu na DK 1.

- Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko wyprowadzimy ruch samochodowy z centrum miasta w godzinach szczytu. Oczywiście z tak zaprojektowanych dróg wyłączony byłby ruch samochodów ciężarowych. Konieczna byłaby ponadto budowa bezkolizyjnych przejść dla pieszych i ścieżek rowerowych – mówi mieszkaniec Pszczyny, inżynier C. W (imię i nazwisko do wiadomości redakcji).

Diabeł tkwi w szczegółach. Pomysłodawca zdaje sobie sprawę, że to trudna i kosztowna inwestycja, ale - w jego opinii - do zrobienia. Propozycja jest rozpisana szczegółowo punkt po punkcie. Zacząć należałoby od przebudowy Ronda Miast Partnerskich na cztery pasy drogowe oraz budowy w tym miejscu podziemnego przejścia dla pieszych i rowerzystów. Następnie przebudowa na cztery jezdnie (po dwa w obu kierunkach) objęłaby ulice Korfantego i Kościuszki. Tu konieczna byłaby m.in. rezygnacja z miejsc parkingowych w ciągu ulicy Kościuszki. Rondo obok sądu też musiałoby zostać przebudowane wraz z budową przejścia podziemnego, podobnie jak rondo wokół Placu Zwycięstwa i Wolności. Dalej jest jeszcze trudniej. C.W proponuje przeniesienie projektowanego tunelu pod torami (inwestycja PKP) w  ciągu ul. Dworcowej na teren bezpośrednio za budynkiem dworca PKP i wyjazd z tunelu jezdnią o czterech pasach ruchu na ul. Towarową. Ta też musiałaby zostać przebudowana na czteropasmową ze ścieżką rowerową i chodnikiem. To samo rozwiązanie należałoby zastosować wobec ul. Męczenników Oświęcimskich.

- Jest miejsce, żeby te wszystkie drogi poszerzyć. Oczywiście wiązałoby się to z przebudową infrastruktury miejskiej  – zaznacza C. W.  

Jakie są jeszcze zalety - oprócz przewidywanej likwidacji korków - takiego pomysłu? C.W wskazuje m.in. na rozładowanie dodatkowego ruchu spowodowanego budową centrum przesiadkowego przy dworcu PKP czy zachowanie dojazdu do ul. Korczaka od strony ul. Męczenników Oświęcimskich (przeciwko budowie tunelu pod torami kolejowymi protestuje mająca siedzibę w tym miejscu spółdzielnia mleczarska – przyp. red.). C. W nie unika też mówienia o wadach swojego pomysłu. Inwestycja wiązałaby się koniecznością uzgodnienia interesów kilku instytucji, jak PKP, GDDKiA, UM w Pszczynie czy Starostwo Powiatowe.

– Oczywiście prowadzenie inwestycji na tę skalę tymczasowo zwiększy uciążliwości przemieszczania się po mieście, jednakże to rozwiązanie z budową tunelu obok budynku dworca PKP z wyjazdem na ul. Towarową spowoduje, że nie trzeba będzie zamykać dla ruchu drogowego ulic Dworcowej i Męczenników Oświęcimskich w czasie budowy tunelu, a według mnie zamknięcie tych ulic spowoduje katastrofę komunikacyjną w mieście – podkreśla C. W. Koszt inwestycji szacuje na ok. 100 mln zł.

- Warto popatrzeć na sąsiednie miasta – Bielsko-Białą i Tychy. Tam zrobiono dużo, jeśli chodzi o inwestowanie w miejską infrastrukturę. Tam można, a dlaczego nie w Pszczynie!? Droga krajowa nr 1 przechodząca przez Pszczynę jest najlepszym tego dowodem. W obu miastach władze samorządowe doprowadziły do modernizacji DK 1 – podsumowuje C.W

Czy ktoś z władz samorządowych zainteresuje się pomysłem?

jack

T G+ F

Zobacz także

Blisko 100 tys. samochodów w powiecie!
Blisko 100 tys. samochodów w powiecie!
Korki w Pszczynie: co z opłatami na DK 1 i DK 81? GDDKiA odpowiada
Korki w Pszczynie: co z opłatami na DK 1 i DK 81? GDDKiA odpowiada
Stracili prawo jazdy, bo jechali zdecydowanie za szybko
Stracili prawo jazdy, bo jechali zdecydowanie za szybko
W Pawłowicach powstanie spalania odpadów? Urząd: to plotki
W Pawłowicach powstanie spalania odpadów? Urząd: to plotki
Nowa droga łącząca ul. Sokoła z ul. Bogedaina gotowa
Nowa droga łącząca ul. Sokoła z ul. Bogedaina gotowa
W Pawłowicach samochód zderzył się z ciągnikiem
W Pawłowicach samochód zderzył się z ciągnikiem
Sprawdź dane w ewidencji gruntów i budynków
Sprawdź dane w ewidencji gruntów i budynków

Komentarze:

re 2018-10-08 godz. 21:34
Budowa S1 z Bielska do Katowic. ViaToll ma drodze lub likwidacja na Wislance. dwa bezkolizyjne skrzyżowania i jest spokój.
DDD 2018-10-08 godz. 07:47
Te idee są zupełnie sprzeczne z tym, co się teraz robi na całym świecie. Nawet w dużych miastach ulice się zwęża, ruch uspokaja, szzczególnie w centrach. Rowerzyści i piesi pod ziemię? Przecież tam chodzi mnóstwo ludzi. Dalej mi się już nie chce komentować. Tak jak inni pisali: transport publiczny, rower, bzekolizyjne przejazdy pod torami i zjazdy z drogi 1. Dodałbym jeszcze dokończenie obwodnicy. Pszczyna to wciąż zielone i przyjazne dla człowieka miejsce. Wzmacniajmy to, chrońmy krajobraz i przestańmy w końcu wszystko betonować.
srymek 2018-10-06 godz. 18:57
rozwiazanie jest prostsze, ale też nie tanie. 1. przejazd pod torami na dworcowej 2. bezkolizyjne skrzyzowanie DK1/Męczenników Oświęcimskich 3. przejazd pod torami na bierunskiej 4. przejazd pod torami na hallera ( tak jak w goczałkowicach na ul. glównej ) 5. dostosować drogę technologiczną(przy wodociagu) od pszczyny do studzienic na drogę dla samochodow osobowych do 3,5 t 6. wydłużyc lewoskret na bielsko zaraz za wjazdem do Elwo 7. połączyć ulice Siedlecka w Goczalkowicach z "rondem do pola" i grzeblowiec w pszczynie przy Linde,
Pszczynianin 2018-10-06 godz. 17:30
Tunel pod torami w centrum miasta to najgorszy z możliwych pomysłów. Zarówno na Dworcowej, jak i na Kościuszki! Rozwiązaniem są obwodnice Pszczyny, parkingi poza centrum i dobrze działająca komunikacja miejska.
aasd 2018-10-06 godz. 13:18
Tunel pod torami spowoduje że będziemy mieli w środku ZABYTKOWEGO miasta betonową pustynię.
aaa 2018-10-06 godz. 13:14
Które kamienice i bloki pod te drogę na Kościuszki chce wyburzyć? Tam ludzie mieszkają.
MIESZKANIEC 2018-10-06 godz. 11:31
Idea w iście Haussmannowskim stylu. Ale po co tylko 4 pasmowa droga. Może od razu 6 pasmowa. Trzeba myśleć przyszłościowo. Może nawet 8 pasmowa. Ludzie - przecież problem korkowania się miasta zupełnie nie wynika z tego czy Kościuszki będzie miała 2 pasy w każdym kierunku, czy jeden. Ten problem wynika z kompletnego braku systemowego rozwiązania jaki jest transport miejski, gminny i powiatowy. Gdyby w tym mieście, w gminie Pszczyna i powiecie funkcjonował publiczny, sprawny, niedrogi (bo mocno dotowany) transport to ludzie nie wyciągaliby swoich aut z garażu. Tylko, że to musiałby być transport publiczny z prawdziwego zdarzenia, z autobusami, które na przystanku zjawiają się nie co godzinę czy dwie, ale co kwadrans lub najwyżej pół godziny. Z autobusami, których trasy z punktu A do punktu B nie biegną jeszcze przez trzy inne miejscowości, i wtedy muszą kosztować zbyt drogo. To musiałby być transport skomunikowany z powiatem i okolicznymi miejscowościami, a nie każdy sobie rzepkę skrobie. Ale wymyślajmy sobie kolejne takie koncepcje transportowe. Może jeszcze wymyślny, że bez lotniska, metra i portu morskiego to korków nie da się w Pszczynie zlikwidować.
Super 2018-10-06 godz. 11:07
ale jak zauważyliście Pszczyna we władzy nie ma strategów długoterminowych tylko doraźnych.
qwert 2018-10-06 godz. 10:00
utopia. taniej wyjdzie nie rozbierać i zrobić baseny nurkowe
treść:
autor:

SQL: 18