Lekcje regionalizmu w pszczyńskich muzeach
Pszczyna | 19.09.2017, 12:46 |
Nauczyciele i uczniowie pszczyńskich szkół będą mogli się spotykać na lekcjach edukacji regionalnej w Muzeum Prasy Śląskiej oraz Skansenie „Zagroda wsi pszczyńskiej".
Gmina Pszczyna, Towarzystwo Miłośników Ziemi Pszczyńskiej oraz Agencja Rozwoju i Promocji Ziemi Pszczyńskiej zorganizowały konkurs dla nauczycieli na scenariusz lekcji edukacji regionalnej realizowanej w Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie im. Wojciecha Korfantego oraz Skansenie „Zagroda wsi pszczyńskiej”. Zajęcia te będą realizowane w obu placówkach muzealnych bezpłatnie dla wszystkich uczniów szkół z terenu gminy Pszczyna.
- Pomysł lekcji edukacji regionalnej w naszych placówkach zrodził się w mojej głowie w zeszłym roku. Przeglądając Pszczyński Budżet Obywatelski znalazłem projekt, który dotyczył lekcji regionalnych w jednej ze szkół. Dzieci z gminy Pszczyna na lekcje miały jeździć do Muzeum Drukarstwa w Cieszynie i do skansenu w Chorzowie. To spowodowało we mnie mały bunt i postanowiłem, że musimy pokazać dzieciom i młodzieży to, co mamy na ziemi pszczyńskiej najlepsze – mówi Grzegorz Cempura, prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej.
Podsumowanie oraz ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 14 września w siedzibie Muzeum Prasy Śląskiej. Komisja konkursowa obradowała w składzie: Sławomir Kowalski, Halina Nocoń, Jacek Patyk, Damian Cieszewski, Barbara Sopot-Zembok oraz Grzegorz Cempura. Po analizie nadesłanych prac przyznała następujące nagrody: I – Agnieszka Chlebek-Rolska za scenariusze lekcji muzealnych realizowanych w Muzeum Prasy Śląskiej („W drukarni Gutenberga”, „Puść mnie matko do powstania…”), II - Katarzyna Pławecka za scenariusz lekcji realizowanej w Skansenie „Zagroda wsi pszczyńskiej” („Co pachnie w Porębie? – polisensoryczna mapa powiatu pszczyńskiego i okolic), III – Agnieszka Chlebek-Rolska i Joanna Chlebek-Zakrajewska za scenariusze lekcji realizowanej w Skansenie „Zagroda wsi pszczyńskiej” („Kto dobrze orze, ma chleb w komorze”, „Po kwiat paproci”), IV – Aleksandra Sobańska za scenariusz lekcji realizowanej w Skansenie „Zagroda wsi pszczyńskiej” („Co straszy w parku”). Wyróżnienie przyznano Annie Ślimak za scenariusze lekcji realizowanej w Skansenie „Zagroda wsi pszczyńskiej” („Spotkanie z nieznajomym – dziedzictwo kulturowe”, „Śladami nieznajomych rzeczy – dziedzictwo kulturowe w terenie”, „Prezentacja: w wiejskiej zagrodzie”).
jack