Kompania nie wyremontuje Bronka

01.09.2009, 12:10

Wola

Dziś 1 września, czyli termin, który Kompania Węglowa wyznaczyła na zamknięcie mostu na Wiśle, łączącego Wolę i Harmęże.



Sprawa mostu na Wiśle ciągnie się już kilka miesięcy. Najpierw samorząd gminy Miedźna zwrócił się do powiatu pszczyńskiego z prośbą o przejęcie obiektu. Jednak decyzja była odmowna, z uwagi na zbyt duże nakłady, które trzeba byłoby ponieść.
Sprawa wróciła do gminy, gdzie podjęto decyzję, że rozmowy trzeba poszerzyć o samorządy ościenne, w gminie Oświęcim i powiecie oświęcimskim, bowiem most przebiega dokładnie na granicy województw śląskiego i małopolskiego.

Wójt Miedźnej, Bogdan Taranowski, został zobowiązany przez radnych do zorganizowania spotkania, na którym miały zapaść decyzje co dalej z obiektem, którego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu użytkowników. Równolegle do tego obecny właściciel mostu, Zakład Zagospodarowania Mienia, będący oddziałem Kompanii Węglowej, miał przeprowadzić niezbędne remonty, które podratują Bronka. Spotkanie w gminie się odbyło. Byli na nim obecni starostowie obu powiatów i wójt gminy Oświęcim. Samorządy „zza mostu” nastawione były do tematu przejęcia pozytywnie.
- Powiat i gmina Oświęcim doszły do porozumienia, że powiat przejmie drogę do mostu, która obecnie jest gminna. Są nawet skłonni przejąć most do połowy i dojść do porozumienia, kto zostanie administratorem. Starosta pszczyński zadeklarował, że temat wróci na sesję rady, jednak warunek jest taki, że kompania wykona najpilniejsze remonty – relacjonuje wynik spotkania wójt Taranowski.

W tym czasie kompania zleciła wykonanie analizy, która miała dać obraz rzeczywistego zakresu robót. Od 18 sierpnia znaki o dopuszczalnej prędkości i tonażu zostały zmienione na 1,5 tony i 30 km/h. Z tabliczką „Uwaga. Zły stan techniczny mostu”. 1 września, czyli w dniu wydania Gazety, ruch miał zostać całkowicie wstrzymany. Jednak tylko na czas koniecznych remontów. - Z ekspertyzy wynika to, co już mówiliśmy dawno, że trzeba uzupełnić usztywnienia słupów nośnych, wymienić zmiażdżone drewniane belki itp. W związku z tą sytuacją w wydziale zarządzania kryzysowego w Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział wicewojewoda Adam Matusiewicz, prezes KW, Mirosław Kugiel, przedstawiciele powiatów i gmin. Ustalono przede wszystkim, że most nie jest tymczasowy – podkreśla wójt. To tutaj prezes Kugiel przedstawił stanowisko kompanii, że obiekt w niczym nie służy już kompanii i że w obecnej sytuacji finansowej remontu nie będzie. - Była jedynie deklaracja, że most oddadzą za darmo lub za symboliczną złotówkę – mówi Taranowski.

Co dalej z mostem? Na razie wójt zlecił dokonanie faktycznego pomiaru natężenia ruchu. - Dalej działamy ze starostą i wójtem oświęcimskim, by przekonać oba województwa, z uwagi na rangę mostu, do partycypowania w kosztach. Poza tym trzeba uzgodnić trasę objazdu, więc być może zamkniecie mostu odwlecze się o kilka dni w czasie. Mieszkańcy zwrócili uwagę na istotny fakt, że most nie został uszkodzony po powodzi, ale to wynik wieloletnich zaniedbań. Cały ruch ciężki, do 15 ton, był kierowany tą drogą, chociaż z Woli do Bierunia też jest dobry most, betonowy. Jest też kwestia zakresu prac remontowych i wykazania, że światło mostu nie jest za nisko. Przeżyłem cztery powodzie o różnym natężeniu i mówienie, że wysokość zagraża bezpieczeństwu, jest bzdurą – wójt dodaje, że nie przekreśla rozmów z kompanią. Ta, środki na demontaż mostu mogłaby przeznaczyć na pulę remontową, do której miałyby się dołożyć tez oba województwa.

Jest jeszcze jedna kwestia, pieszych i rowerzystów, którzy mogą przeprawiać się usytuowanym wyżej mostem kolejowym. O tragedię nietrudno, a że most jest bardzo potrzebny, wiadomo, dlatego decyzje powinny zapaść jak najszybciej. Na razie decyzję podjął oświęcimski PKS, o zmianie regularnych przewozów na trasie Oświęcim-Wola przez Harmęże z godz. 6.25 i 12.10, Wola-Oświęcim przez Harmęże, z godz. 6.20, 6.50, 8.20, 13.00, 14.12, 15.30 i 16.30. Natomiast uruchomił się kursy relacji Wola-Oświęcim przez Brzeszcze o godz. 8.20 i 13.00, 15.30 i 16.30, a także kurs relacji Oświęcim PKP- Wola skrzyż. przez Brzeszcze o godz. 6.15.

agw

T G+ F

1

1

Zobacz także

Wybrano firmę, która wyremontuje pszczyński dworzec
Wybrano firmę, która wyremontuje pszczyński dworzec
Więcej pieniędzy na remont Bronka
Więcej pieniędzy na remont Bronka
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
Uhonorowani przez Sybiraków
Uhonorowani przez Sybiraków
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska

Komentarze:

treść:
autor:

SQL: 18