Art. spons. Projekt Więcej światła! Instalacje artystyczne, koncert i warsztaty na Zamku w Pszczynie!

Pszczyna15.11.2019, 12:02

W dniach 15-17 listopada Muzeum Zamkowe w Pszczynie stanie się przestrzenią dla kolejnej odsłony wydarzeń artystycznych skupionych wokół zagadnienia światła.

Światło wykorzystane jako język, narzędzie, źródło kreacji połączy historię tego miejsca z wrażliwością i intuicją artysty. Zaproszeni artyści spróbują bowiem zmierzyć się z dziedzictwem pszczyńskiego zamku, odkrywając jednocześnie nowe konteksty. Magiczne przestrzenie zamku wejdą w dialog z instalacjami  Mischy Kuballa, Karoliny Hałatek i Agnieszki Jaworek, a także staną się scenografią dla wyjątkowego  koncertu stworzonego przez  duńskie artystki Sofie Birch i Pernille Kjær. Podczas warsztatów uczestnicy spróbują odkryć, co stanowi dla nich źródło światła, bo jak twierdzą prowadzące: Agnieszka Jaworek i Ewa Baranowska – Jojko, wszyscy nosimy w sobie światło, które jest potrzebne, aby wzrastać, rozwijać się i dostrzec prawdę o sobie samym.

PROGRAM:

15 listopada (piątek), godz. 18:00 - Wstęp zgodnie z ofertą Muzeum

Wernisaż instalacji: Mischa Kuball (DE), Karolina Hałatek, Agnieszka Jaworek
Miejsce: Muzeum Zamkowe, Pszczyna

W ramach wernisażu specjalny wykład Mischy Kuballa i spotkanie z twórcami instalacji.
Wystawa potrwa do 30 listopada.

MISCHA KUBALL

Jeden z czołowych niemieckich artystów konceptualnych, profesor Akademii Sztuki Mediów w Kolonii. Twórca rozbudowanych instalacji, realizuje prace site-specific, które często pozostają w ścisłej relacji z architekturą i przestrzenią publiczną. Artysta jest szczególnie zaabsorbowany fenomenem światła. Budując sytuacje artystyczne korzysta z reflektorów, kul świetlnych, folii lustrzanych, projektorów. W kontekście prac Mischy Kuballa często przywołuje się alegorie świata rzeczywistego i świata idei z jaskini Platona czy kantowskie teorie, które wiążą światło i jasność z moralnością i etyką.

DYS(U)TOPIA & UNFINISHED

Instalując na fasadzie pszczyńskiego Zamku dwa świetlne napisy DYS(U)TOPIA & UNFINISHED, Mischa Kuball odwołuje się do jego historii. Aż do drugiej wojny światowej zamek był siedzibą władz i rezydencją książęcą, a także stał się symbolem wstrząsów politycznych i społecznych. Za pomocą zmieniających się liter / sylab, które tym samym deszyfrują znaczenie emitowanych słów, artysta próbuje ukazać to miejsce w innym świetle – w sensie dosłownym i metaforycznym. Zdaje się pytać czy świat, który ukazuje nam historia Zamku bezpowrotnie się skończył. Podobnie jak John Stuart Mill, który krytykując stan państwa w debacie parlamentarnej w 1868 roku po raz pierwszy użył greckiego terminu „dystopia”, Mischa Kuball pragnie zwrócić uwagę na powtarzające się niepowodzenia przeszłych i obecnych utopii politycznych. Jednocześnie stawia kolejne pytania: jak dzisiaj rozumiemy społeczeństwo i jak chcemy kształtować nasze wspólne życie na tle bieżących problemów politycznych, takich jak globalizacja, wojna i przesiedlenie. Instalacja została stworzona w ramach projektu non_lieux – vier.fünf (Nicht)-Orte in Marl dla Urban Lights Ruhr 2017 na zlecenie Urbane Künste Ruhr.

KAROLINA HAŁATEK

Artystka tworząca instalacje site-specific, obiekty, fotografie i wideo. Absolwentka Wydziału Design for Performance na University of the Arts w Londynie (2005–08) oraz Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie (2009–11). Studiowała także na Wydziale Sztuk Pięknych na Universität der Künste w Berlinie (2010), gdzie w Institut für Raumexperimente uczestniczyła w warsztatach pod kierunkiem Olafura Eliassona. W formalnie oszczędnych instalacjach artystka wykorzystuje takie materiały, jak neon, laser, światło i lustra. Ujawnia fizyczny charakter tych materii, aby o nich opowiedzieć. Swym dziełom nadaje symbolikę odnoszącą się do percepcji, sposobów funkcjonowania umysłu oraz zagadnień ontologicznych. Większość jej prac ma charakter environmentów angażujących widza, przez co doświadczenie sztuki staje się kontemplacyjne, a nawet medytacyjne. 

MULTIVERSE

Instalacja Multiverse, dedykowana Sali Lustrzanej Zamku w Pszczynie, zaprasza do wejścia w nową realność tej wyjątkowej barokowo-renesansowej przestrzeni. Praca nawiązuje do dwóch wielkich luster, od których pochodzi nazwa sali, stanowiących główną ozdobę tego najbardziej reprezentacyjnego pomieszczenia na Zamku. Usytuowane naprzeciw siebie optycznie powiększają przestrzeń Sali Lustrzanej, ale osadzone wysoko ponad głowami zwiedzających, jednocześnie są dla nich niedostępne – jak niedostępny staje się świat, który odbijają. Dzięki swojej lustrzanej strukturze Multiverse multiplikuje nie tylko przestrzeń, w której się znajduje, ale również wszystkie jej odzwierciedlenia. Praca Karoliny Hałatek tworzy kalejdoskopową rzeczywistość, pewien rodzaj gry między tym, co realne a tym, co odbite – podobnie jak podczas zabaw, które kiedyś odbywały się w tej sali i  mieszały ze sobą świat fikcyjny i rzeczywisty. Instalacja, która jest jednocześnie labiryntem, ukrytym pomieszczeniem, korytarzem o nieskończonej ilości przestrzennych i świetlnych załamań, staje się symboliczną przestrzenią, kosmosem, w którym można się zgubić, alternatywnym światem odwiecznych dyskursów i międzyludzkich relacji. Pobudza do refleksji nad dualizmem zawierającym się w pytaniu, co pochodzi z wewnątrz, a co z zewnątrz.

AGNIESZKA JAWOREK

Artystka sztuk wizualnych, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, doktor sztuki. Wielokrotna stypendystka i laureatka nagród ministerialnych za wybitne osiągnięcia (2013, 2016). Stypendystka programu „Kultura polska na świecie” Instytutu Adama Mickiewicza (2013). W 2017 roku obroniła doktorat pt. Aegrum corpus quassari etiam lenibus solet offensis. Alfabetyzm i analfabetyzm zdrowotny. W swojej twórczości wykorzystuje wielorakie formy przekazu artystycznego, takie jak: malarstwo, rysunek, grafika, fotografia, neony, instalacje, obiekty oraz video.

SANFILIPPO

Słowo, które brzmi jak nazwa pięknej wyspy lub włoskiego miasteczka i kojarzy się z czymś miłym i bezpiecznym, w rzeczywistości jest nazwą choroby genetycznej, dotykającej dzieci. Praca Agnieszki Jaworek została wykonana dla Adasia i Lei, u których w styczniu 2016 roku zdiagnozowano tę chorobę. Inspiracją dla formy neonu było zdjęcie, na które artystka natrafiła w trakcie lektury artykułu dotyczącego chorób genetycznych. Fotografia przedstawiała dwie meduzy, które nachodząc na siebie stworzyły niebiesko-czerwoną kompozycję. Ciężko je było rozgraniczyć, podobnie jak chorobę od ciała. Artystce zależało, by aspekt chorobowy nie był dominujący, a przynajmniej niejedyny – chciała, by było w nim słońce, jak w rodzeństwie, dla którego został stworzony. Sanfilippo prezentowane w przestrzeni Muzeum Zamkowego w Pszczynie odwołuje się do historii związanej z przyjazdem do Zamku księżnej Daisy. Tęsknota za domem dała początek zmianom w wyposażeniu Zamku oraz kolorach wnętrz, które Daisy wprowadziła, by stworzyć to miejsce dla siebie. Jasne wnętrza, wszechobecne pastele i kwiatowe ornamenty to najważniejsze efekty tej metamorfozy. Agnieszka Jaworek usytuowała swoją pracę w przestrzeni, w której dźwięk podąża za barwą w kierunku światła emitowanego przez neon. Uczestnicząc w tym przejściu z ciemności w jasność, doświadczamy tego symbolicznego gestu oswajania przestrzeni za pomocą kolorów. Projekt Sanfilippo prezentowany jest razem z utworem stworzonym przez muzyka ukrywającego się pod pseudonimem Fumu. 

16 listopada (sobota), godz. 18:00 - Wstęp wolny

Widowisko świetlno-muzyczne: Sofie Birch (DK) + Pernille Kjær (DK)
Reżyseria światła: Jan Dybała
Miejsce: Stajnie Książęce. Muzeum Zamkowe, Pszczyna

Rozpraszająca mrok aura światła buduje w nas pewność, że po drugiej stronie odnajdziemy bezpieczny ląd. Naprowadza nas na trop czyjejś obecności. Imponujące przestrzenie Stajni Książęcych – wypełnione myśliwskimi i łowieckimi eksponatami, trofeami oraz dawnym oporządzeniem jeździeckim – staną się scenografią dla świetlno-muzycznego spektaklu, stworzonego przez utalentowane duńskie artystki Sofie Birch i Pernille Kjær. Aura światła zaprowadzi nas na całkiem nowe ścieżki. Pomoże w doświadczeniu czegoś niezwykłego, wyostrzającego fantazję, kojącego zmysły i wciągającego w otchłań nostalgicznych wspomnień o starych, dobrych czasach. Rozpościerający się nad słuchaczami dźwiękowy krajobraz smyczków, delikatnego wokalu, dzwonków, elektroniki i ambientowych organicznych symfonii zostanie sprzężony z wyselekcjonowanymi animacjami i wyreżyserowanym światłem, co pozwoli zanurzyć się w zupełnie innej, nieco magicznej rzeczywistości. Kto wie, być może tej nocy przestrzeń stajni wypełni stukot kopyt, a może tylko efemeryczne dźwięki syntezatorowej maszynerii.

SOFIE BIRCH

Niezwykle utalentowana kopenhaska kompozytorka muzyki elektronicznej. Od momentu wydania pierwszej kasety Sketty Commodity w 2017 roku, nakładem duńskiej wytwórni Infinite Waves, brzmiała jak artystka marzeń. Debiutancki album Doldreams potwierdził jej wyjątkową wrażliwość, którą perfekcyjnie łączy z odwagą eksperymentowania. Podczas występów na żywo artystce udaje się niezwykle zręcznie przeplatać błogie melodie z lapidarnymi dźwiękami syntezatorów, tworząc tym samym subtelne i finezyjne harmonie wpadające w ucho. Jako wykształcona sound designerka zajmuje się również badaniem struktury dźwięków, ich konstruowaniem oraz tworzeniem ścieżek dźwiękowych do filmów, instalacji czy animacji. Równocześnie nie jest jej obca improwizacja. Twórczość Birch można porównać do techniki kolażu – inspiracje i wpływy sumiennie łączy w marzycielskie, ale spójne kompozycje, co sytuuje ją na peryferiach ambientu i muzyki eksperymentalnej. Źródło: http://www.pr-t-n.org/sofie-birch/


PERNILLE KJÆR

Artystka, reżyserka, vj’ka i twórczyni filmów niezależnych, specjalizująca się w animacji postaci. Urodzona w 1989 roku w Kopenhadze, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Århus. Zrealizowała szereg krótkich animacji, filmów i innych projektów związanych ze sztuką filmową. W swojej pracy często koncentruje się na kolorze i geometrycznych formach, nie stroni od sztuki cyfrowej, obiektów 3d, fotografii i zabawy światłem. W nietuzinkowy sposób łączy świat sztuki, muzyki, filmu. Współpracowała z kompozytorkami i sound designerkami: Sofie Birch i Astrid Fabrin, z którymi stworzyła wielkoformatowe prace video oraz instalację sound artową Oden do Kloden. Obecnie Pernille skupia się na pracy z węgierską reżyserką Reką Bucsi przy dużym projekcie filmowym Solar Walk.


17 listopada (niedziela), godz. 11:00 - Wstęp wolny
Obowiązują zapisy: info@cameralis.art.pl

Warsztaty artystyczno-arteterapeutyczne: Ewa Baranowska-Jojko, Agnieszka Jaworek
Miejsce: Stajnie Książęce. Muzeum Zamkowe, Pszczyna

To od światła w dużym stopniu zależy to, co i w jaki sposób widzimy. Wszystko, co nas otacza może wyglądać niezwykle, magicznie czy cudownie w zależności od tego, jak zmienia się światło – jego rodzaj, kierunek, intensywność. Rzeczy, które nas otaczają posiadają szerokość, wysokość czy głębię, harmonijnie współgrające ze światłem. Światło pochodzi zawsze z jakiegoś źródła. W ciągu dnia jest to słońce, nocą rozpalone ognisko, jaśniejsza strona nieba przy zachmurzeniu czy lampa rozświetlająca pokój. Najjaśniejsze fragmenty przedmiotów to te skierowane w stronę blasku światła. Każdy z nas podlega również zjawisku, dzięki któremu jesteśmy częścią oddziałującej na nas przestrzeni. Wyobraźmy sobie, że nosimy w sobie światło, które jest potrzebne, aby wzrastać, rozwijać się i dostrzec prawdę o sobie samym. To światło ma również źródło w słowach – tych, które wypowiadamy każdego dnia i tych, które są kierowane do nas. Podczas warsztatów dzieci i ich opiekunowie odkryją, co stanowi dla nich źródło światła i pielęgnuje ich wspólną dobrą relację, ale też wpływa na relacje z innymi. Przez cały proces będzie im towarzyszyć kamera termowizyjna, rejestrująca rozkład temperatury ciała uczestników zajęć w celach wyłącznie artystycznych.

Ewa BARANOWSKA-JOJKO

Absolwentka studiów pedagogicznych oraz podyplomowych studiów z zakresu sztuki i arteterapii, coach. Ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i osobami dorosłymi. Autorka książek: Arteterapia dla dzieci. Propozycje ćwiczeń plastycznych i pomysły na dialogi z najmłodszymi, Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii oraz Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii wydanych przez Wydawnictwo Harmonia.

T G+ F

Zobacz także

Henryk Wita z nagrodą Lwa Pszczyny
Henryk Wita z nagrodą Lwa Pszczyny
"Czwarta fala" w Kobiórze
gorący temat
Hunter, Cyrk Deriglasoff oraz Jelonek wystąpią na „Żubrowisku”
Hunter, Cyrk Deriglasoff oraz Jelonek wystąpią na „Żubrowisku”
Nowe klasy w golasowickiej szkole
Nowe klasy w golasowickiej szkole
VII Ogólnopolski Konkurs o Tytuł „Przewodnik - Krasomówca”
VII Ogólnopolski Konkurs o Tytuł „Przewodnik - Krasomówca”
Wypadek w Kobielicach. Ucierpiała 6-letnia pasażerka
Wypadek w Kobielicach. Ucierpiała 6-letnia pasażerka
Wiktoria Prządka Mistrzynią Polski w biegu na 600m
Wiktoria Prządka Mistrzynią Polski w biegu na 600m
Powiatowy Bal Charytatywny już w najbliższy weekend!
Powiatowy Bal Charytatywny już w najbliższy weekend!
Rozbudowa przedszkola w Warszowicach
Rozbudowa przedszkola w Warszowicach
Od marca droższe bilety
Od marca droższe bilety
Awans do szesnastki najlepszych drużyn Futsalu
Awans do szesnastki najlepszych drużyn Futsalu
Lekcja o samorządzie w pszczyńskim starostwie
Lekcja o samorządzie w pszczyńskim starostwie
Wenusjański Dzień Kobiet w Skansenie
Wenusjański Dzień Kobiet w Skansenie
Zebranie wiejskie w Golasowicach
Zebranie wiejskie w Golasowicach
Pszczyński PIK zaopiekuje się Plestorem
Pszczyński PIK zaopiekuje się Plestorem
Wykład pt. La Belle Epoque czyli „piękne czasy”. Świat Daisy von Pless
Wykład pt. La Belle Epoque czyli „piękne czasy”. Świat Daisy von Pless
Mieszkańcy nie chcą 41-metrowego masztu między swoimi domami
Mieszkańcy nie chcą 41-metrowego masztu między swoimi domami
SQL: 16