Andrzej Kraczla, pełnomocnik Zarządu Barter System Polska Sp. z o.o.

Barter System Polska – zapłać tym co masz, za to czego potrzebujesz, oszczędzając gotówkę!

Materiał Partnera13.02.2020, 11:45

Barter System Polska to najstarsza platforma barterowa w Polsce. Tworzący go przedsiębiorcy sektora małych i średnich przedsiębiorstw zaspakajają swoje potrzeby, nie obciążając własnego budżetu. W rozmowie z współwłaścicielem oraz pełnomocnikiem Zarządu BSP, Andrzejem Kraczla dowiemy się m.in. jakie były początki platform barterowych na świecie, w jakich państwach działają, dlaczego warto dołączyć do grona uczestników polskiej platformy barterowej oraz jak zarządzać niewykorzystanymi zasobami firmy.

Jak wyglądały początki firmy Barter System Polska? Gdzie szukać jej korzeni i w jakim miejscu jest dzisiaj?

Początki BSP sięgają 1996 roku. Pierwsza siedziba firmy mieściła się w Pszczynie. W roku 2001 działalność przyjęła formę spółki z o.o. Na początku była to spółka o nazwie Barter Clearing International założona, jako oddział austriackiej platformy barterowej o tej samej nazwie. Z biegiem lat spółka uniezależniła się od Austriaków i zmieniła nazwę na Barter System Polska Sp. z o.o. W 2015 roku zmieniła się struktura właścicielska (100% polski kapitał) i firma przeszła głębokie zmiany organizacyjne, które ugruntowały pozycję spółki, jako lidera obrotu barterowego w Polsce. Aktualna siedziba spółki znajduje się w Bielsku-Białej. Obsługujemy przedsiębiorców głównie na terenie Śląska i Małopolski. Faktem jest, że platformy barterowe działają najskuteczniej wtedy, gdy wiele firm działa blisko siebie. W związku z tym przed planowanym rozwojem na inne części kraju chcemy wzmocnić swoją pozycję w południowej Polsce. W tym momencie jesteśmy na etapie budowy nowych narzędzi informatycznych, których jednym z elementów będzie automatyczne dokonywanie transakcji wśród uczestników. Naszą intencją jest również udostępnienie uczestnikom BSP profesjonalnych sklepów internetowych obsługujących zarówno transakcje w punktach BPLN (nasz wewnętrzny środek wymiany) jak i w PLN. Taka możliwość pojawi się do końca marca 2020.

Czy barter to popularna forma rozliczania się między kontrahentami? Które państwa mogą stać się przykładem dla Polski?

Transakcje barterowe w klasycznej formie powstały na długo przed pojawieniem się pierwszych pieniędzy. Aktualnie wielu przedsiębiorców dokonuje w ten sposób korzystnych transakcji np. hotele przekazują vouchery na swoje usługi w zamian z reklamę.
     W BSP używamy słowa „barter” na określenie systemu kompensat wielostronnych, gdzie każdy z uczestników posiada własne konto i za pomocą zgromadzonych punktów BPLN rozlicza swoje zakupy. Przykładowo, biuro księgowe dzięki BSP pozyskuje dodatkowego klienta, a za jego obsługę otrzymuje wynagrodzenie w postaci punktów BPLN. Punkty te może wykorzystać na swoje potrzeby u dowolnego innego uczestnika BSP, np. rozliczając w ten sposób wynajem samochodu. Firma zajmująca się wynajmem samochodów może następnie przeznaczyć pozyskane z wynajmu aut punkty BPLN na zakup opon, itd.
   Przykładem tak zorganizowanej współpracy pomiędzy przedsiębiorcami jest szwajcarski Wir System, działający nieprzerwanie od 1934 roku. Aktualnie ponad 60 tys. firm (1/6 wszystkich firm w Szwajcarii) posługuje się w transakcjach między sobą nie tylko frankami (skrót: CHF), ale także wir frankami (skrót: CHW), czyli odpowiednikiem naszego punktu BPLN. Łącznie przekłada się to na dodatkowe obroty pomiędzy przedsiębiorcami szwajcarskiego Wir Systemu sięgające ponad 1,5 mld franków rocznie (2% PKB Szwajcarii). Innym przykładem jest założony w 1995 roku belgijski RES, który w 2019 roku obsługiwał 5220 przedsiębiorców, zawierających transakcje na łączną sumę 39 mln euro. Podobne platformy barterowe znajdziemy w wielu krajach, takich jak: USA, Kanada, Wielka Brytania, Australia, Chiny, Singapur, Nowa Zelandia, Włochy, Francja, Brazylia, Meksyk, Turcja, Tajlandia czy Izrael.
   Naszym marzeniem jest powtórzenie sukcesu Szwajcarów. Pragniemy stworzyć w Polsce organizację zrzeszającą 1/6 polskich firm (300 tys. podmiotów). Chcemy dostarczać przedsiębiorcom narzędzie, które pozwoli im zwiększyć przychody, dzięki pozyskaniu nowych, lojalnych klientów oraz poprawi płynność finansową, zwłaszcza w okresie dekoniunktury gospodarczej. Mamy świadomość, że przed nami długa droga, lecz poprzednie lata pokazały, że podążamy w dobrą stronę. Rok 2019 zamknęliśmy liczbą ponad 150 uczestników, którzy wygenerowali pomiędzy sobą dodatkowy obrót na poziomie 10 mln złotych (7,9 mln złotych w 2018 roku). Źródłem rozwoju BSP jest to, że coraz większa grupa przedsiębiorców z sukcesem wykorzystuje narzędzie jakim jest BSP w swoim biznesie. Wsłuchujemy się w potrzeby uczestników i w miarę możliwości dostosowujemy nasze narzędzie do ich potrzeb.

Którzy przedsiębiorcy czerpią największe korzyści z uczestnictwa w Barter System Polska?

BSP jest stworzony do obsługi czterech grup przedsiębiorców: hotelarzy/restauratorów; hurtowników/dystrybutorów; usługodawców; producentów. Biorąc pod uwagę jakie przedsiębiorstwa korzystają z platform barterowych na świecie, można stwierdzić, że jest to dobre narzędzie dla firm, które są na etapie wzrostu i poszukują nowych sposobów na dotarcie do swoich potencjalnych klientów. Docieramy do przedsiębiorców, którzy chcą być przynajmniej o krok przed swoją konkurencją, a z drugiej strony mają świadomość, że biznes to gra zespołowa.

W działalności Barter System Polska wspominacie o wykorzystaniu „martwego kapitału”. Co to takiego?

Większość przedsiębiorców dysponuje tzw. martwym kapitałem, potocznie nazywanym „wolnymi mocami przerobowymi”. Bardziej fachowo, jest to różnica pomiędzy tym, ile potencjalnie jesteś w stanie zarobić w ciągu roku, a tym ile realnie zarabiasz wykorzystując posiadane aktywa. Przykładowo, hotel może mieć średnio roczne obłożenie na poziomie 60%. Jeżeli założymy, że inwestycja w hotel pochłonęła na początku 50 mln złotych, to w uproszczeniu 20 mln zł nie pracuje.
   W związku z tym, gdyby udało się hotelowi pozyskać dodatkowych klientów, to bez problemu byłby w stanie ich przyjąć i tym samym zwiększyć przychody. To jest właśnie martwy kapitał.
   W przypadku restauracji, sytuacja jest podobna, tylko zamiast pokoi mamy do czynienia z wolnymi stolikami w godzinach otwarcia. Hurtownia może posiadać końcówki serii różnych produktów, które chętnie by sprzedała, wymieniając je na potrzebne jej towary i usługi. Usługodawcy, tacy jak biura architektoniczne, kancelarie prawne, firmy budowlane, czy drukarnie mogą posiadać wolny czas, który pozwoli im zająć się dodatkowym klientem. Producent natomiast może w pełni nie wykorzystywać swoich możliwości produkcyjnych i chętnie przyjmie dodatkowe zlecenie.

Jak wygląda promowanie przedsiębiorcy w waszej platformie?

Uczestnik może promować swój biznes na kilka sposobów. Podstawą jest możliwość umieszczenia nielimitowanej ilości ofert i zapotrzebowań firmy na platformie transakcyjnej BSP. Już wkrótce uczestnik BSP będzie mógł wykorzystywać platformę jako swój własny sklep internetowy, gdzie sprzeda produkty i usługi innym uczestnikom BSP oraz klientom niebędącym uczestnikami za PLN. Dodatkowo codzienna praca przedstawicieli BSP polega na promowaniu usług i produktów wyświetlanych na platformie wśród swoich klientów. BSP organizuje również cykliczne spotkania dla swoich uczestników, gdzie mogą się poznać i nawiązać nowe relacje biznesowe.

Czy wasza platforma obejmuje tylko polskie firmy?

Platformy barterowe na świecie tworzone są przez lokalne firmy, a ich celem jest wspieranie rodzimych przedsiębiorców. W związku z tym skupiamy się na polskich firmach. Jednocześnie BSP podpisał umowy z innymi tego typu platformami w Europie, co daje możliwość nawiązywania bezpośrednich kontaktów z przedsiębiorcami z innych państw. Ten kierunek rozwoju jest na początku drogi, natomiast będzie sukcesywnie rozwijany w kolejnych latach.

W jaki sposób poszczególni kontrahenci mogą komunikować się między sobą i wymieniać swoje usługi i produkty?

W tym celu organizujemy spotkania przedsiębiorców, szkolenia i konferencje. Tworzymy tzw. klastry branżowe i łańcuchy dostaw - uzyskując efekt synergii. Do tego nasi uczestnicy mają szereg narzędzi elektronicznych pozwalających im na swobodną komunikację. Narzędzia te są w fazie dynamicznego rozwoju, aby finalnie dać możliwość korzystania z najnowszych osiągnięć technologii. Naszym partnerem i udziałowcem jest doświadczona firma programistyczna, która zapewnia nam przewagę konkurencyjną i gwarancję ciągłego wdrażania najnowszych narzędzi komunikacji, sprzedaży, marketingu i reklamy.

Jak wyglądają wasze relacje z innymi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców?

Aktywnie współpracujemy z organizacjami łączącymi przedsiębiorców. Jesteśmy otwarci na dialog i współpracę z każdą organizacją, która szuka dodatkowych możliwości wsparcia swoich członków.

Jak ustalane są ceny sprzedawanych produktów i usług?

BSP nie ingeruje w sposób w jaki przedsiębiorcy kształtują swoją politykę cenową. Jedyne oczekiwanie, jakie uczestnicy mają wobec siebie w tym zakresie to, by niezależnie od procentu transakcji rozliczonej za pośrednictwem punktów BPLN cena była taka sama. Przedsiębiorca podpisując umowę przystąpienia do BSP zobowiązuje się do niezawyżania cen w punktach BPLN w stosunku do cen w PLN (1 BPLN = 1 PLN).

Czy uczestnicy platformy mogą liczyć na pomoc waszych brokerów w rozwijaniu swoich firm? Jak ona się przejawia?

Przystępując do BSP przedsiębiorca otrzymuje wsparcie przedstawiciela i brokera, których zadaniem jest pomoc w pozyskaniu nowych klientów oraz pomoc w mądrym wydaniu pozyskanych środków. Brokerzy to osoby, które kreują rynek. To dzięki nim powstają klastry branżowe i łańcuchy dostaw. Bycie brokerem lub przedstawicielem BSP to prestiż i gwarancja dostępu do informacji, w którą stronę zmierza rynek oraz jakie są potrzeby przedsiębiorców. To brokerzy i przedstawiciele wiedzą o planowanych inwestycjach wcześniej niż ktokolwiek inny, ponieważ uczestnicy sygnalizują na długo przed inwestycją wiadomość czego będą potrzebować w nadchodzącym okresie.

Działanie BSP w skrócie prezentuje powyższy wykres. Im więcej punktów BPLN przedsiębiorca wyda na swoje potrzeby (koszty), tym więcej pozyska punktów BPLN z rynku, oszczędzając dzięki temu gotówkę.
 

Andrzej Kraczla, pełnomocnik Zarządu Barter System Polska Sp. z o.o.

Kontakt: tel. 692 005 833 / e-mail: a.kraczla@bsp24.pl / www.bartersystem24.pl

T G+ F

Zobacz także

Samorządowcy omawiali wspólne kierunki transformacji
Samorządowcy omawiali wspólne kierunki transformacji
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
Świąteczny Weekend Zakupów w Pszczynie
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
35 lat Muzeum Prasy Śląskiej
Uhonorowani przez Sybiraków
Uhonorowani przez Sybiraków
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Pszczyna: Budżet na 2021 rok przyjęty
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Apel w sprawie trudnej sytuacji Uzdrowiska
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"
Konkurs "Pierwsze zdjęcie na Instagramie"
Budżet powiatu na trudne czasy uchwalony
Budżet powiatu na trudne czasy uchwalony
12 wzruszających historii pszczyńskich Sybiraków spisanych w książce
12 wzruszających historii pszczyńskich Sybiraków spisanych w książce
W czwartek i piątek utrudnienia na ul. Bielskiej w Pszczynie
W czwartek i piątek utrudnienia na ul. Bielskiej w Pszczynie
Pszczyna pozyskała 4 mln zł na fotowoltaikę
Pszczyna pozyskała 4 mln zł na fotowoltaikę
Burmistrz spotkał się z ministrem klimatu
Burmistrz spotkał się z ministrem klimatu
Budżet przyjęty. Ponad 10 mln zł na goczałkowickie inwestycje
Budżet przyjęty. Ponad 10 mln zł na goczałkowickie inwestycje
Nowa sygnalizacja świetlna w Pawłowicach
Nowa sygnalizacja świetlna w Pawłowicach
SQL: 16