170 nauczycieli na konferencji nt. neurodydaktyki w Woli
02.10.2014, 09:59 |
Wola
Praktyczne oblicza neurodydaktyki.
Dlaczego wiedza o ludzkim mózgu ma znaczenie w szkole? To temat konferencji która odbyła się w Woli. Wzięli w niej udział nauczyciele z kilku powiatów.
Dr Marek Kaczmarzyk, kierownik Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytetu Śląskiego, był wykładowcą podczas konferencji dla nauczycieli zorganizowanej 30 września 2014 r. w Woli przez Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. prof. Józefa Tischnera, Szkołę Podstawową nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II oraz Centrum Przedsiębiorczości Spółka z o.o. w Woli.
Z zaproszenia skorzystało 170 nauczycieli oraz dyrektorów szkół i przedszkoli z rozległego terenu. Reprezentowane były powiaty: pszczyński, bieruńsko – lędziński, rybnicki, oświęcimski, bielski, chrzanowski.
Dr Kaczmarzyk pokazywał praktyczne oblicza neurodydaktyki i wyjaśniał, dlaczego wiedza o ludzkim mózgu ma znaczenie w szkole.
Porównanie wymiany pokoleniowej do gry, w której ludzie dorośli chcą, by młodzi akcentowali bezgranicznie obce sobie zasady dość mocno poruszyło słuchaczy. Podobnie pytanie: Dlaczego oczekujemy, że kolejne pokolenie zagra z nami według starych reguł? było dość mocno komentowane w kuluarach w czasie przerwy w wykładzie.
W zasadzie wszystkie poruszone wątki fascynowały słuchaczy: różnorodność, naturalna potrzeba szukania nowych rozwiązań, choć istnieją stare, sprawdzone; zmiany w mózgu polegające na tworzeniu się połączeń neuronalnych i zanikaniu nadmiaru neuronów; proces dojrzewania mózgu – rola emulatorów ruchu; wpływ na nasze wybory i nastroje wynikający z gospodarką dopaminą w organizmie ale też z funkcjonowania neuronów lustrzanych, których istnienie odkrył i opisał włoski uczony Giacomo Rizzolatti, wynikająca stąd odpowiedzialność za wywierany na młodych ludzi wpływ – wszystko dało dużo do myślenia ludziom na co dzień pracującym z dziećmi i młodzieżą.
Uczestnicy konferencji docenili spotkanie z naukowcem gromkimi brawami, co mogłoby oznaczać, że konferencja odniosła zamierzony skutek – mocno poruczyła nauczycieli i - mam nadzieję - stała się powodem do refleksji.
Dr Marek Kaczmarzyk jest autorem interesującej książki ”Zielony mem” w formacie pdf do ściągania bez ograniczeń: kliknij TUTAJ
Zachęcam do lektury.
Barbara Bandoła